Fortsätt till huvudinnehåll

En fråga till dig som bor i Göteborgsområdet

Just nu går jag en utbildning för att bli kognitiv beteende rådgivare. Jag märker, när jag är ute och föreläser och när jag får mejl och telefonsamtal från föräldrar och lärare till barn med npf-svårigheter att intentionerna ofta är mycket goda, men att man saknar verktyg. Det blir därför ofta fel i mötet.  Människor med npf-svårigheter behöver stöd för att hitta lösningar i sin vardag. Föräldrar behöver stöd för att hitta verktyg att hjälpa sitt/sina barn att lyckas. Samma sak gäller för lärare, socialtjänstemän, kuratorer etc, etc.

I min utbildning behöver jag "träna på att hjälpa". Om du som läser min blogg vill ha en samtalspartner med fokus på att lösa svårigheter kring ditt barn, dina elever eller dig själv får du gärna kontakta mig på min mejl så berättar jag mer. Obs, det är ingen terapi, snarare ett samtal som förhoppningsvis leder fram till verktyg och nya tankar kring hur du kan hjälpa ditt barn/din elev/dig själv att lösa saker som inte riktigt fungerar.

Förövrigt har vi pratat om ångest på utbildningen idag. När man tittar på orsaker till att en människa drabbas av olika typer av ångest - är det märkligt att inte alla människor med npf, ständigt har ångest... Mer om det kommer jag att berätta inom de närmaste dagarna.

Nu skall jag njuta av en kopp kaffe med min man innan tvätten skall vikas i tvättstugan.

Idag blev det förresten två typer av lasagne hemma hos oss eftersom dottern numera äter både mjölk- och glutenfri mat. Gott blev de, både den med gluten och mjölk och den utan.


Den övre lasagnen är mjölk- och glutenfri. Den nedre innehåller mjölk och gluten. Vilken ser godast ut, tycker du? Jag tycker den övre och det tyckte barnen också.
3 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…