Visdomsord

Jag har en rullstol som jag fick av en kille när jag jobbade med barn i rörelsehinder. Den har stått i vårt garage några år nu och jag börjar inse att jag måste göra något vettigt av den istället för att ha den stillastående i garaget. Jag ringde Anne på Rosengrenska Stiftelsen (en stiftelse där läkare, sjuksköterskor, kuratorer, psykologer och andra frivilliga jobbar gratis för att ge gömda flyktingar möjlighet till vård här i Sverige). Hon är klok och väldigt vänlig, den kvinnan. Jag intervjuade henne till en tidning för några år sedan. Jag ringde henne för några veckor sedan. Vi bestämde att jag skulle komma dit med rullstolen. Sedan måste jag erkänna att jag, mitt i all kaos som blir av att skolan börjar, glömt av det.



Så var jag hos en annan klok, vänlig kvinna, en god vän till mig igår. Hon bjöd på lunch. Vi pratade. Hon säger alltid så mycket klokt, så många visdomsord. Igår sa hon bland annat "speak the words you want to hear" (tala de ord du vill höra). Det var då jag kom på att jag glömt min rullstol i garaget!

När jag intervjuade Anne visade det sig nämligen att vi hade samma visdomsord (hämtat från bibeln från början) som följeslagare, nämligen "var mot andra som du vill att de skall vara mot dig". Det var kul och intressant att inse att vi gick och hade med oss samma mening bägge två.

Nu på senare år, med alla erfarenhet jag har av människor som inte är exakt som jag, (ja, jag erkänner det kanske är lite sent att komma på det här man fyllt 30, men så är det i alla fall...) har jag kommit på att det inte riktigt räcker. Numera tänker jag;

"Var mot andra som de vill att du skall vara mot dem" (jag vet att det inte alltid är lätt att veta hur man gör "rätt" mot en annan människa, men man kan försöka ta reda på det och man kan försöka. Det kostar inget att försöka och blir det fel kan man ju göra ett nytt försök...

Nu, dags att pumpa däcken till rullstolen!

Kommentarer

Populära inlägg