Adhd/add/autism/aspergers - vs - Narkolepsi

Jag läser i dagens Göteborgs-Posten att man nu beslutat att ge alla barn som drabbats av narkolepsi efter influensavaccineringen för två år sedan ett belopp på 50 000 kr/person. Det är bra att man ger dem det även om det naturligtvis inte på långa håll räcker i vad man får utstå och försaka på grund av narkolepsin.

Jag hittar också en artikel som handlar om samma sak i gårdagens GP. Den kan du läsa här.

Jag tänkte ta ut några meningar ur dagens artikel och be dig byta ut narkolepsi mot t ex add eller någon liknande npf-diagnos. Nu är jag, som jag skrivit tidigare, inte ute efter att negligera barnen som fått narkolepsi, men jag tycker att jämförelsen är intressant och relevant. Jämförelsen mellan hur man förhåller sig till funktionsnedsättningarna och hur man pratar om dem.

Här kommer några urklippta meningar från dagens artikel i GP. Byt ut narkolepsi mot adhd/add/aspergers/autism och svara sedan på frågan längst ner.

""De 50 000 kronor som nu börjar betalas ut till narkolepsidrabbade barn och unga är en bra början, inte mer. Den stora frågan är hur stor prislappen blir för resten av livet:"

"-Det känns som att dörren står på glänt nu. Man stänger den i alla fall inte för vidare anspråk för att säkra en bra framtid för våra barn."

"Här har föräldranätverket igång en dialog med Socialdepartementet för att se om det finns några möjligheter för staten att skjuta till medel för att trygga barnens framtid. De tak som finns på 150 miljoner kronor räcker inte på långa vägar, anser nätverket."

"Både Alice och Julia har valt att vara öppna med narkolepsin. Mot skola, kompisar, familj och vänner. Båda har fått ett starkt stöd tillbaka. Alice som just börjat tredje klass i Pixbo har fått ett eget vilorum inrett och enligt Maria Gimbro har skolan ställt upp på ett fantastiskt sätt."

Fyra citat hämtade ur artikeln i dagens GP.

Frågorna jag ställer till mig och till dig är följande;


Blir en funktionsnedsättning "finare" för att man inte ärvt handikappet utan "fått" det genom en spruta?

och

Har du någonsin läst så många positiva och förstående citat ur en och samma artikel när det istället handlar om adhd/add/aspergers/autism?

och

Var är alla artiklar som funderar på om narkolepsi över huvud taget finns, som problematiserar föräldrarna, som ifrågasätter läkarnas intressen i ämnet, så som det görs kring npf för tillfället (läs bl a Aftonbladet)?

Det är en bra jämförelse det här tycker jag. Man blir lite ledsen av att inse att barn med npf inte räknas på samma sätt, men det är intressant. Kanske kan man få mer förståelse för människor med npf genom att barnen med narkolepsi tillkommit i gruppen?

Kommentarer

Anonym sa…
Ja det är en bra jämförelse och ja man blir lite ledsen över att NPF inte är lika accepterat. Att det är lite finare med narkolepsi när det orsakas av ett vaccin kan nog stämma till viss del. NPF är ju fortfarande så "luddigt" och skuldbelagt. Många myter om att föräldrarna på olika sätt förvärvar sina barn NPF problem gör ju att det ifrågasätts så starkt tror jag. Att en del NPF diagnoser i media ofta likaställs med antisociala psykopater gör ju inte saken bättre direkt...

Populära inlägg