Dags att kravla oss upp ur gropen igen

Ett knappt dygn har gått sedan min dotter fick en anafylaktisk chock, som det heter på läkarspråk. Just när allt händer går min autopiloat på och jag har inga känslor. Jag bara gör det jag måste göra för stunden - vara lugn och rationell för att få min dotter att klara sig. Efteråt sjunker jag ihop som en urvattnad disktrasa. Varje gång. För människor runt oss som hör om det hemska som händer min dotter, har det nog blivit lite "Peter och vargen-syndromet". Man hör vad som händer och beklagar - i bästa fall, men det har hänt så många gånger sedan hon var liten att man numera inte bryr sig så mycket. När hon var liten och vi åkte akut till sjukhus så blev ofta sjukhusrummet belamrat av människor som ville delta, men nu står vi ofta ensamma i allt det jobbiga. Det är lika jobbigt fortfarande, fast vi varit med om det så många gånger. Man tycker att man borde vänja sig, men det här går aldrig att vänja sig till.

För oss är det lika hemskt varje gång. För oss kommer dödsångesten varje gång. För vi vet att det kan bli riktigt farligt - varje gång.

Den här gången var det en barista på Espresso House som inte visste att lactosfritt och mjölkfritt inte är samma sak. Min dotter och hennes "stödkompis" beställde kaffelatte (det plus pommesfrittes på McDonalds är förövrigt, de enda två ställen där min dotter kan beställa något och vara ganska säker på att det är allergifritt för henne). Man var väldigt noga med att tala om att latten måste vara mjölkfri. Att mjölk är livsfarligt för min dotter. Ändå gör baristan en kaffelatte på lactosfri mjölk till min dotter! Hon tog en liten, liten sipp på kaffet efter biobesöket. Hon brukar vänta med att dricka tills hon är på väg hem, det känns säkrare på något sätt. En liten sipp, mindre en en klunk, tog hon. Så slog allergin på med full kraft i hennes kropp.

Min duktiga dotter gjorde allt rätt. Hon sa till sin kompis att ringa ambulansen. Hon stack sig själv med adrenalinsprutan i låret innan hon ringde mig. Sedan tog hon cortisontabletterna. När ambulansen kom kunde de konstatera att min dotter gjort allt rätt. Jag kom strax efter i bilen och satt med när ambulanspersonalen tog prover och förberedde sig för att köra henne till sjukhuset.



Jag har lärt mig att förhålla mig lugnt till allt. Vet att det är det enda sättet jag kan hjälpa min dotter på. Jag stänger av, men inuti är jag inte lugn. Varje gång är ju en ny gång av rädsla för att vi inte skall kunna stoppa reaktionen. Varje gång är ny för oss. Varje gång tröttar oss, slipar ner vår ork.

Hon låg kvar för observation i natt. Allergin kan slå till efter sex till åtta timmar igen och då bli lika allvarlig därför måste man stanna kvar lika många timmar på sjukhus för att vara säker. Vi roar oss så gott det går, jag och dottern. Dator, telefon och bisarra skämt är det som gör att vi står ut...

Nu är hon hemma igen, som sagt, lite mer naggad i kanten när det gäller oron för att stoppa i sig något som hon blir dålig av, men det som var en gnutta bra i detta var att hon faktiskt klarade allt utan att jag var med. Det var första gången och det kändes nog vädligt skönt att konstatera, tror jag.

Jag tar förresten gärna emot cyberkramar idag - känner att jag är i stort behov av sådana idag...

Kommentarer

Anonym sa…
Oj oj, vilken anspänning både för din dotter och dig!
Kram till er! Jag har ett barn med diabetes så jag vet hur det kan vara att gå på spänn hela tiden, ibland medvetet men lika ofta omedvetet! När det händer något är det på det medvetna planet och däremellan har man det ständigt i bakhuvudet, som en skugga!
Va bra att din dotter fixade det själv så bra! Synd att det ska behöva bli så fast man frågar om produkterna!
// Yvonne
Hege F. sa…
*Cyberkram*

SÅKLART blir man like redd kvar gong!

Og såklart kjenner man seg einsam når dei rundt ein ikkje klarer å forhalde seg til det lenger. Det kjennst tungt når man må beskytte sine medmenneske og halde tilbake, la vere å dele, i redsel for at dei andre ikkje vil tru, ikkje vil orke, ikkje vil forstå...

For alt ein ikkje kan dele, det står ein igjen med sjølv.

Men også, så FINT at di dotter klarte å gjere alt det rette!

Sidan du høyrdest ut som om du trengte ganske mange klemmar, sender eg med ein norsk:

*kyberklem*
Anonym sa…
Ja, det är lika jobbigt varje gång och ibland upplevde jag att det blev mer jobigt med tiden för man gör ju så mycket för att undvika reaktionerna. Ta hand om er och massor av kramar. Behöver du nån påstridig kompis som tar upp detta på allvar med företaget ställer jag gärna upp. KRAM Rädda Mamman
Matilda sa…
Skickar en stor tröstande stärkande cyberkram!
Mamma Mia.. sa…
STOR karm från Helsingborg!!! Fy så hemskt att läsa detta...

Mia
Anonym sa…
Om jag inte hade varit med om min dotters anafylaktiska chocker och all rädsla som förföljt oss, hade jag inte förstått dig nu. Kastas tillbakai tiden och lider med er. Kramar! H
PG sa…
Så skönt att det ändå gick bra och att hon gjorde allt rätt i en krissituation. För jävligt att det händer. Borde vara krav på att personal har utbildning i allergier. Lååång värmande kram via rymden!
PG sa…
Så skönt att det ändå gick bra och att hon gjorde allt rätt i en krissituation. För jävligt att det händer. Borde vara krav på att personal har utbildning i allergier. Lååång värmande kram via rymden!
BELONe BOOKs sa…
Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara eller kännas. Vet bara att de få gånger vi tvingats åka akut med sonen - en gång för krupp när han var liten, vilket vi inte förstod, vi förstod bara att han inte kunde andas - och så en annan gång när en liten knöl under hakan förvandlades till en enorm svullnad så att halsen liksom försvann. Den gången blev han inlagd. Han som vanligtvis är yberspeedad på sjukus kunde inte hålla sig vaken i akutväntrummet. De gav honom flera olika antibiotika men hittade inte rätt förrän han varit inlagd några dygn. Och de visste inte vad det var. Han var inlagd över julen. Jag kommer väl ihåg rädslan och maktlösheten.

Vad cool din dotter ändå var i den akuta situation som uppstod. Fantastiskt. Hoppas det inte förstör så att det inte går att dricka latte och äta pommes frites ute.

Stor kram till er båda.
Pia sa…
Hemskt att gå med denna rädsla och som du skriver; inte få det stöd man behöver. Även om det hänt tidigare så blir man ju livrädd och skärrad.
Men vad bra att dottern din visste hur hon skulle agera och att hon hade en kompis med sig.

Lugnet du pratar om vid krissituationer känner jag igen. Jag är likadan. Blir lugn och strukturerar upp situationen, medans andra bara irrar runt och skapar stress. Men det är klart att reaktionen kommer sen.
Framförallt då det handlar om ens barn är det jobbigt att stå bredvid och se dem kämpa.
Bamsekram till dig och dottern //Pia
Anonym sa…
Stackars er, men vilken fantastiskt duktig dotter du har!! Hoppas att hon, när hon landat, inser hur bra hon reagerade och kan känna sig lite tryggare i den vetskapen. Jag har två personer med epilepsi i familjen så jag vet vad det innebär att gå på helspänn och "vänta". Men epilepsi är ju inte dödshotande, så jag börjar lära mig att koppla bort oron. Det har tagit många år... Stor kram till er alla!
Kristina
Anonym sa…
Vilken duktig och trygg dotter som kan behålla lugnet!
Cyberkram
Marie i Åkered

Populära inlägg