Fortsätt till huvudinnehåll

Sitter med en kopp te

Här sitter jag med en kopp te och ser solen gå upp. Vi har landat efter söndagens tumult. Min dotter är hemma och tar igen sig idag också, allergin påverkar henne flera dagar efteråt. Snart kommer en journalist hit för att intervjua oss och skriva om det som är ett väldigt stort problem för min familj - att människor och framförallt människor i café och restaurangbranschen, inte förstår hur viktigt det är att man är väldigt noga med livsmedel, att livsmedel kan vara dödliga för somliga. Det är ett stort problem för oss för vi drabbas så hårt av det. Jag har levt med oro över att min dotter skall få i sig något som gör henne så dålig att hon inte får luft - i 16,5 år. Man accepterar det, men vänjer sig gör man aldrig riktigt.

Tänk om forskarna kunde komma på en spruta eller en tablett som gjorde att min dotter bara kräktes och mådde allmänt dåligt av att få i sig några droppar mjölk - vilken underbar uppfinning det hade varit!

Efter lunch skall jag på möte som rör min dotter. Senare i kväll föreläser jag i Falköping och i morgon är det ett nytt möte som rör min dotter.

Det är tur att jag har en man jag kan leva på för det är inte lätt att få tid att jobba...

(Jag lovar att detta är det sista inlägget på ett tag där jag klagar och gnäller, snart kommer att konstruktivt och kreativt inlägg - jag lovar!).

Tack också ni fina som skrev så fint till mig igår och i förrgår när jag var ledsen. Jag blir så glad över att höra av er!
5 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…