Fortsätt till huvudinnehåll

"Gnuttarna" (Del 2 av 14)

Förslag nummer två under min bloggtorka var att jag skulle skriva om ordet "Gnuttarna" så det gör jag idag.

Ordet "Gnuttarna" är helt innehållslöst för mig. Om det finns någon betydelse av ordet så har det gått mig förbi. Det gör att jag varken har någon positiv eller negativ förförståelse till ordet. Det är sällan vi människor är neutrala inför en sak, ett ord, en person. Ofta finns det förförståelse i ordet och ofta placerar vi in varandra/blir inplacerade i något fack i positiv eller negativ bemärkelse. "Gnuttarna" har jag inte placerat någonstans, det ordet är bara en kombination av bokstäver för mig - ännu så länge.

Eftertänksam, energisk och temperamentsfull är positivt laddade ord.
Långsam och seg, hyperaktiv och hysterisk är negativt laddade ord, men betyder egentligen ungefär det samma som orden i meningen ovan.

Man kan välja att se ett glas som halvfullt eller halvtomt, det är samma sak beskrivet på två olika sätt. Halvfullt känns mer positivt än halvtomt. Orden påverkar oss. Orden betyder mycket för oss. Vi kan ladda oss själva och andra med positiv energi genom att se och tala med positiva ordalag.

Gnuttarna bestämmer jag här idag, betyder "hej då på dig min goda vän, vi ses snart igen", men jag känner inte till det. Gör du? Ge förslag på vad ordet står för - gärna i positiv bemärkelse då...

För övrigt har vi haft en alldeles, magisk dag idag. Sovmorgon, besök på "August Kobbs", gymnasiet inne i stan här i Göteborg och det kändes som om min dotter "hittat hem". En del av skolan var för elever som inte fått betyg så man inte kunnat söka in till det nationella programmet. (Min dotter kommer förmodligen inte att få godkänt i alla ämnen...) Den delen hade följande skolvecka: Måndag; stallet, tisdag; praktik på hunddagis, stall eller liknande, onsdag; skola med kärnämnen etc, torsdag; skola med kärnämnen etc, fredag; praktik. Det kan inte bli bättre än så här, tror jag... Och vilka snälla och fina elever som gick där, sedan:)

Efter besöket var vi på Espresso House och blev bjudna på allt vi ville ha, jag, dottern, Lillagummen och maken. Nu är vi hemma en stund. Sedan skall barnen till övernattningskompisar medans jag och maken susar i väg på ett stort födelsedagskalas.

Glaset är halvfullt - helfullt. Livet är underbart:)

Gnuttarna på dig!
5 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…