Plötsligt tittar lyckan fram

Vi sitter i bilen, jag och dottern. Det är fredag och denna helg skall dottern tillbringa på Ågrenska tillsammans med fem andra tjejer och tre ledare. Det är snart fyra år sedan hon började åka på läger. De första året hade jag alltid svårt att hålla mig från tårar när jag körde ut genom grindarna på Ågrenska. De var ledsna tårar. Sorgsna tårar. Min dotter ville sällan åka dit, men vi tänkte att det var bra för henne.

Nu sitter vi i bilen på väg ut till Ågrenska och min dotters ögon glittrar när hon säger;

- Jag har längtat efter detta hela dagen, mamma!

Vi kommer fram packar ur bilen. Går in i det gula trähuset. Dottern hälsar på ledarna, säger hej till mig innan hon smiter in i sitt och kompisarnas sovrum. Sedan hörs lyckoskratt, fnitter från rummet.

Jag går ut till bilen med lätta steg.

Vilket ställe! Vilka människor! Vilka tjejer!

Jag sätter mig i bilen. Kör mot grinden. Då kommer tårarna igen.

Det är lyckotårar.

Kommentarer

Iris sa…
Vad härligt att dessa ställen finns! Alla mår så bra när man får skratta och vara sig själv. ; )
Mamma Mia.. sa…
Å nu kom det tårar från denna mamman...också lyckotårar för jag förstår dig så väl! Glad att din dotter VILL åka nu!! önskar att min son också kunde/ville uppleva ett läger....
Anonym sa…
Ler,,,så härligt att läsa.Blir lycklig för eran skull. Kram /Kristina

Populära inlägg