Fortsätt till huvudinnehåll

Ett gråtmilt inlägg

Så här ganska rejält in på nyårsdagen har jag äntligen nått fram till min dator, genom att locka barnen och maken till pingisbordet, yippikajej om du frågar mig...

Jag vill bara passa på att göra en "David Eberhard" (han som var överläkare på St:Görans psykakut för några år sedan när konststudenten Anna Odell gjorde ett spelat självmordförsök. Eberhard skrev igår ett "förlåtmiginlägg" för att han kanske varit lite väl brysk och hård i sitt ordval kring vad Anna Odell gjort och åstadkommit).

Nåväl, jag vill alltså passa på att be om förlåtelse...

Till er som hör av er via mejl eller kommentarer och som jag inte hinner, glömmer eller orka höra av mig tillbaka till. Jag försöker verkligen svara på allt som når fram till mig när det gäller frågor, kommentarer, hejarrorp:) till mig, men ibland lyckas jag inte.

Till dig som inte fått svar eller som jag inte hört av mig till fast du bjudit mig på något, frågat mig om något, önskat mig något vill jag bara säga att ibland hinner jag inte - fast jag vill.

Och eftersom jag vet att det inte kommer att bli bättre 2012 så vill jag passa på att be om ursäkt till dig som är en av dem jag inte hör av mig till - fast jag vill. Jag hinner och orkar inte ibland och ibland glömmer jag också, får jag väl erkänna.

Fast jag vill och jag blir så oerhört glad när du hör av dig, bara så du vet. Hör av dig igen, påminn mig, ställ en ny fråga, heja en gång till - så lovar jag att försöka bättra mig.

Kram
2 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…