Fortsätt till huvudinnehåll

Energiförluster och vinster och en råtta

Alla människor har nog fler än en gång upplevt att energin i kroppen tagit slut, att bensintanken är fnösketorr. Jag kan känna det på kvällarna, bensinen börjar sina, eller andra tillfällen då mycket energi gått åt och det är dags att "fylla på". På kvällen är det fullt "normalt" att energin tar slut. Då skall kroppen vila upp sig inför nästa dag. Om bensintanken blir tom på dagen, när alla förväntar sig att du skall vara pigg, alert och med på vad som behöver presteras, blir det däremot problem.

Nåkkve Ballini har skrivit en mycket intressant text i ämnet. Att tänka energiförlust och energivinst och förhålla sig till det, gör det lättare att disponera dagen för människor som inte bara får slut på bensinen när det börjar mörkna ute. Läs gärna länken först och om du inte tar dig igenom alla fyra sidor, så scrolla ner till sista sidan där det finns en tydlig tabell som du kan använda dig av själv om du vill börja räkna energiförlust och energivinst idag.

Denna veckan har Dottern varit hemma från skolan. Hon har varit sjuk. En vanlig vecka utan sjukdom är min dotter i skolan mellan tre och fem dagar beroende på hur dagsformen är. Vi har accepterat det för vi har förstått att det är det sätt hon behöver förhålla sig till skolan och till livet. För henne, som för andra människor med npf, tar energin slut så fort ibland, som en "burnout" på tio sekunder och sedan behövs det påfyllnad i ett par timmar.

Energivinster för min dotter; ridlektioner, läger på Ågrenska, hundarna, vara med mig och resten av familjen, sova, spela på datorn, vara med sin kompis och kusinerna, cykla, vara med sin stödkompis.

Energiförluster; skolan, läxor, prov, laga mat om hon inte själv vill, städa om hon inte själv vill, åka bil, göra nya saker.





"Energigivare" för min dotter.

I kategorin "energiförluster" är skolan den absolut, utan konkurrens största energislukaren. Där måste man hitta en balans så inte motorn "kokar torr" flera dagar i rad. När man tvingar någon som inte har energi, att vara aktiv så är risken väldigt stor att räkningen kommer så småningom. Den räkningen kan innehålla allt från utmattningssyndrom till depressioner och självmordstankar.

Det är allas vårt ansvar att se till att tanken alltid innehåller lite bensin på barn och ungdomar med npf. Även vuxna med npf behöver stöd i det att fylla på tanken så mycket åt gången att tanken aldrig blir tom, annat än vi läggdags och sådant.

Idag är det dimmigt och grått här i Göteborg, men våren är här - hönorna pickar gräs på vår gräsmatta!


Apropå hönor så måste jag bara berätta om min kreativa dotter, den riktigt sanna djurvännen, som trots sjukdom orkade rädda en råtta från döden...

Alltså, för er som inte vet det redan, familjen har sex hönor som lägger fina ägg varje dag. En nackdel med hönor är att de, trots att de inte får mat i trädgården, lockar till sig råttor. Vi ser tydliga spår efter råttor ibland och då ställer vi ut råttfällan (en bur med en liten spång som när råttan går på den fäller ner sidan på buren och råttan är infångad). Jag och maken har kallblodigt dödat fem råttor än så länge. Vår dotter är väldigt missnöjd med det, kan jag väl säga utan att överdriva...
Igår var det så dags igen. Råttan var infågad, men jag och maken var på jobbet och märkte alltså inte fångsten. Dottern var hemma. Insåg att en räddningsaktion måste dras igång för att klara livhanken på råttan.

Vad hon gör?

Ringer morfar och ber honom komma hem till oss.
Så när jag, Lillagubben och hundarna kommer hem utan nycklar (eftersom Dottern är hemma p g a sjukdom) upptäcker vi att huset är tomt. Jag ser morfars väska när jag kikar in i hallen och ringer därför honom.

- Vi är på hemligt uppdrag och kommer hem om en halvtimme ungefär, svarar han.

Vad de gjorde?

Råttornas befrielsearmé letade upp ett riktigt bra ställe för råttan att vara på, med rinnande sötvatten. Sedan snirklade Dottern upp fällan (utan att bli biten av råttan...) innan hon och morfar, nöjda som bara den, kunde iakta råttan som lilksom vädrade i luften, innan den struttade iväg mot närmsta ekollon, berättade Dottern nöjd när hon och morfar kom hem.

Själv är jag övertygad om att råttan bara tog ut kompassriktningen för åt vilket håll hönshuset ligger.

Tror du att min dotter fick eller blev av med energi på utflykten...?

Vad får du energi av och vad tar din energi?

4 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…