Fortsätt till huvudinnehåll

Lättheter och semester

Dottern har precis åkt iväg på sin första hopptävling i livet. Hon såg informationen om tävlingen på skolan för ett halvår sedan. "Skolmästerskap i hoppning". Det ville hon delta på, det var hon säker på!

Min dotter som sällan har den kraften att göra något så målinriktat som att anmäla sig till något, eller få något gjort utan stöttning - anmälde sig själv.

Idag är hon på väg, med nyputsade ridstövlar. Morfar kör och skall vara med henne hela dagen och jag, jag kommer att sitta på tåget och hålla tummarna hårt, hårt så det vitnar för att det skall gå bra för henne. Att hon skall våga delta och att hon skall vara nöjd med sin insats efteråt.

Idag har alla niondeklassare nationellt prov i fysik, men vi valde att avstå det eftersom just denna dagen, just denna hopptävling är så otroligt viktig för henne. Det är hennes lätthet. Lättheter är viktiga saker i livet. Inget man kastar bort hur som helst. Därför bestämde jag och en av lärarna på skolan att fysikprovet faktiskt får vänta till en annan dag...



Själv sitter jag på tåget till Stockholm om ett par timmar. Semester från allt som rör familjen, dottern och funktionsnedsättningar. Jobb. Föreläsningar. Först i Stockholm idag. Sedan i Sundsvall i morgon och så Umeå på onsdag. På torsdag är jag i Helsingborg och föreläser och på fredag har jag en föreläsning här i Göteborg.

Som tur är, är inte alla veckor så hektiska. Men å andra sidan är detta lite av semester för mig, ändå...

Förresten, sprid gärna gårdagens inlägg vidare på facebook. Det är viktigt att prata om förståelsen och oförstående kring människor med npf. Hjälp mig därför gärna att sprida svaret på debattinlägget om "skolk i betygen" vidare. Tack.

Vi ses i Stockholm!
6 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…