Fördelar och nackdelar med hönor...

Det mesta i livet innehåller både bra och dåliga saker. Allt har sina upp- och nedgångar. Så även familjens - HÖNOR.

Fördelar: De lägger ägg som vi kan äta, som är världens godaste. De är fina och trevliga när de kommer flaxande mot mig och förväntar sig mat. 

Men, de har också sina nackdelar. Som att de gillar saker som jag gillar, till exempel...



Visst är de fina? Det finns nästan inget som kan få mig på så gott humör som när jag en lördagsmorgon traskar ut i morgonrock och träskor och släpper ut hönorna i trädgården, men de har ju sina nackdelar, som sagt...
Idag när jag kom hem efter min tågresa gick jag ut i uterummet för att vattna mina små örter och plantor. Då upptäckte jag att hönorna varit inne och hälsat på i uterummet. De hade liksom lämnat ganska tydliga spår, förutom bajset som låg på mattan då... 


På de här två bilderna kan man tydligt se att hönorna föredrar små blad som skall bli rädisor (de små pinnarna i bilden nedan hade tidigare små blad som skulle växa sig större...) mot blad som skall bli god ruccolasallad.
Jag får väl erkänna att jag inte enbart hade snälla tankar om våra hönor i det ögonblick jag hittade pinnarna som var kvar efter hönornas lilla kalas. Coc au vine (fransk maträtt som betyder tupp eller hönsgryta) funderade jag faktiskt på att ha till middag... 

Men så går det ett par minuter och allt är förlåtet, de är ju så söta!

Och så är det ju med dem, som med allt annat i livet - de har sina för- och sina nackdelar...

Kommentarer

Populära inlägg