Fortsätt till huvudinnehåll

Adhd som det kan vara

Det kom en fråga som såg ut så här på min blogg:


"Skulle du kunna skriva om vuxna med npf?"


Jag skulle nog kunna skriva om vuxna med npf, men jag tycker att det finns så många bloggare som gör det bättre än jag, utifrån ett "infrånperspektiv" (t ex Victoria och Anna som finns på min länklista här nedan).

Men jag såg "Den arge snickaren" som jag på något knäppt sätt både älskar och hatar på samma gång. Det är så ofta man anar att en eller flera av de vuxna deltagarna i programmet har någon svårighet inom det neuropsykiatriska området (precis som man anar det i andra programserier med ungefär samma tema).

Igår handlade det om en familj där mannen i huset snickrat ihop en villa på 600 kvadratmeter. Villan var, å ena sidan, ett under av kreativitet och så vacker och unik att jag nästan tappade andan när de visade huset första gången. Villan var, å andra sidan ett fullständigt kaos av yta där inget gick att bo i - utom 40 kvadratmeter där familjen, två vuxna och två små barn hade tryckt ihop sig och där hade man bott de senaste fem-sex åren.

Jag tycker att den där villan är så symbolisk för hur adhd kan se ut. Fantastisk kreativitet, kraft, energi, framåtanda, "ickerädsla" å ena sidan och fullständigt kaos, aldrig klar och svårt att hålla fokus å andra sidan. Sedan får man inte glömma att adhd/autism (för diagnoserna krokar så ofta i varandra) kan se så olika ut att en annan människa med diagnos inte alls tycker att det stämmer in på honom eller henne.

Vilken härlig familj det var och vad de kämpade med sitt hus. Jag hoppas att de snart får ordning på resten av huset också för det behövde de nog för att orka vidare.

Se programmet här.
2 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…