Fortsätt till huvudinnehåll

Undersökning

Anledningen till att jag började blogga, berättade jag ju om häromdagen. Syftet med att fortsätta blogga är att sprida information om npf-svårigehter (och lättheter) för att öka förståelsen i samhället så att samhället blir ett bättre ställe att leva i även för människor som har en hjärna som fungerar såpass mycket annorlunda än övriga befolkningen så att man ofta misslyckas i andras ögon.

Ni är för det mesta mellan 300 - 700 läsare som är inne här och läser varje dag. Jag vill ju så klart att så många som möjligt skall läsa och sprida min blogg. Kanske drar jag mitt strå till stacken när det gäller att underlätta för människor med npf på det sättet?

Nu tänkte jag ta reda på vilka ni som läser min blogg är.

Vad du har för anknytning till bloggen och vad du skulle vilja läsa mer av. Allt för att göra bloggen bättre och mer läsvärd.

Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att du läser min blogg och hur du hittade hit. Vill du så får du gärna berätta om det i en kommentar nedan också. Överst här till höger på sidan har jag lagt till en undersökning som finns tillgänglig i sju dagar och som är helt anonym, till och med för mig.

Vill du inte så behöver du ju inte, men du får väldigt gärna kryssa i vilken kategori du tillhör och du får gärna skriva vem du är, eller vad du vill läsa om nu i sommar i kommentarfältet för nu är jag, precis som tidningsredaktionerna ute i landet, ganska tom på uppslag, får jag nog erkänna.

Solen skiner förresten fortfarande här i Göteborg! Ha en skön dag idag.

Kram från Malene
14 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…