Vad du än gör idag

Så hoppas jag att du får en bra dag, precis som jag hoppas att alla andra dagar vi har på jorden blir så bra det går.

Ofta skapar högtider mer stress än glädje för oss människor. OM, gud förbjude men OM man inte är bjuden på en fest, eller åtminstone en middag, eller åtminstone ordnar en middag själv, eller åtminstone har någon vän på besök - på midsommar - så är det ett bevis på att man är en misslyckad människa som saknar socialt liv och som borde skämmas lite för det!?

Det är konstigt det där, att vi liksom bygger hinder för oss som mer ställer till det, som ställer krav istället för löser upp och hjälper till.

Om midsommar råkar bli ett extra trevligt minne med en extra rolig fest, så är det fint, men det går lika bra att "ligga på soffan och duga" och ha den där festen en helt annan dag. Det går också bra att ge mor en ros andra dagar än just "mors dag"... Nyårsafton är bara en dag av alla andra, att vi sedan råkar byta årtal dagen efter är egentligen mindre viktigt för det är ju vi människor som bestämt det och alla dagar är ju egentligen samma, eller hur?

För exakt tio år sedan föddes Lillagubben, som är killen i grön t-shirt på bilden. Den midsommaraftonen blev en riktig fest och den kommer jag aldrig i hela livet att glömma. Bilden togs sommaren 2004 då jag gjorde ett kajakreportage för "Vi föräldrar" och bilden är tagen av Maria Grandelius, en väldigt duktig fotograf. Så kan man också göra på midsommar. Slå upp ett tält någonstans och njuta av vindens sus utanför...


Därför hoppas jag att du som läser här idag, vare sig du skall göra något speciellt eller du inte skall göra något speciellt utan bara njuta av att vara ledig - får en bra dag. Och glöm inte att du är precis lika bra och speciell vare sig du går på fest eller inte.

Förresten, själv skall jag sitta i mitt växthus och duga och bara njuta av regnet som kommer i eftermiddag. Det blir finfint, det!


Kram

Kommentarer

Unknown sa…
Glad midsommar till er! Vi får med vår ADD-son på midsommarfirande i år. Första gången på länge. Kravet: vi ska inte sova över och en monster energidricka! Det kan man ju stå ut med. Kram
Tolmia sa…
Jag firar en ensam midsommar med min hund.
Tycker det du skrev här var så befriande.
Ser på facebook hur underbart alla har på midsommarafton
och hur glada de är.
Men ibland orkar man inte vara social...
Tack jättemycket för det du skrev här.
Kram, Tolmia:)
Malene

Populära inlägg