Fortsätt till huvudinnehåll

Ahlshammar och hennes diagnos

Jag gläds med Therese Ahlshammar som tydligen är så frisk i sin rygg att hon skall kunna delta i 50 meter fritt på fredag. Måste kännas härligt när man haft ett mål i fyra år att inte behöva lämna walk over till det...


"När jag fick min diagnos så kunde jag få rätt hjälp, support, stöd och medicin". Känns det igen från hur människor känner det vid andra svårigheter....? Att få svar på vad som är svårt och att därmed få skräddarsydd hjälp som fungerar just på de svårigheter man har.

 Jag noterar att hon under presskonferensen berättar att hon äntligen fått en "diagnos" på sin skada. Nu vet hon vad som gör att det gör ont. Hon har kunnat få behandling för just den skadan. Man har kunnat sätta in medicin för att reparera skadan. Hon vet var skadan sitter och tycker att det är skönt att veta och hon tycker också att det är skönt att ha fått besked för att slippa oroa sig för att det är något värre, sa hon.

Jag noterar att hon inte blir ifrågasatt.... Jag noterar att hon är nöjd och tycker att diagnosen har gjort nytta för henne... Jag funderar över varför det är så olika accepterat med diagnoser - utifrån vad det är för diagnos man har eller får... Vet du?

Nu kommer jag att hålla alla tummar och tår för att hon skall kunna simma utan att ha ont i sin rygg och att hon skall lyckas, som hon hoppas för det är hon verkligen värd!

Dela gärna om du håller med mig i mina funderingar!
11 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…