tisdag 14 augusti 2012

Skolstarten och skolans arbete

Igår skrev jag om skolstaren som börjar närma sig och vad man som familj kan göra för att underlätta för ett barn med npf-svårigheter inför skolstarten. Idag tänkte jag skriva om vad man i skolans värld kan göra och tänka på när skolan drar igång nästa vecka.

Jag har träffat både föräldrar och lärare som berättar hur "den andra sidan" påverkar situationen man befinner sig i. Jag skulle vilja att man såg allt som en helhet kring ett barn med npf. När det inte fungerar hemma för ett barn med npf-svårigheter så påverkar det skolan och dess personal. Åt andra hållet är det likadant, men det är klart att när det inte fungerar med ens barn, att få upp det, att få iväg det till skolan, att få socialen på sig o s v så påverkar det så mycket mer.

Enkelt uttryck kan man säga att när det fungerar i skolan så blir det lättare hemma och tvärtom.

Vad kan man göra, nu inför skolstarten, för att underlätta samarbetet mellan hem och skola?

Kontakta familjen/eleven via mejl, telefon och hör lite hur sommaren har varit. Visa att du uppskattar att träffa eleven igen. Fråga om hon/han tänker på något inför skolstarten. Har det dykt upp nya intresseområden som man kan jobba med i skolan? Öppna kanalerna mellan dig som lärare och din elev och föräldrarna.

Gör i ordning en plats på skolan dit man kan gå och hämta kraft/vila sig/växla ner när det blir för jobbigt. Där finns inte krav och måsten utan skall vara en tillflyktsplats när för mycket blir för jobbigt - så slipper eleven (i bästa fall) "rymma" från skolan. Visa eleven platsen och berätta hur du tänkt så eleven förstår och gillar meningen med platsen.

Om ni skall ha temaarbete i början av terminen (som de flesta elever älskar) tänk då på att fri undervisning när man umgås och jobbar ganska fritt kring ett tema väldigt ofta är oerhört svårt och komplicerat för elever med npf. Förbered alternativ till eleverna som inte klarar av det, som stannar hemma istället för att vara med. Gör fasta övningar med fasta tider och rutiner så att alla elever får jobba med sådant som de klarar av.
De tre delar som är viktigast när det gäller att ge en elev med npf en bra skolgång är att kraven på eleven är i jämnhöjd med elevens förmågor (vilket ju kan se så olika ut i olika ämnen och olika dagar), att eleven har förtroende för sin lärare (då kan det gå hur bra som helst), samt att man har en vän i skolan - utan de tre delarna kan det, å andra sidan, bli hur fel och rörigt för eleven som helst. 
Var förberedd på att skolstarten är jobbigare för dina elever med npf-svårigheter - inte för att föräldrarna varit slarvigare med att sätta gränser och få barnen i säng under sommarlovet, men för att det är så här det är för barn med npf och deras familjer (där kanske en eller flera förutom din elev också har svårigheter inom det neuropsykiatriska området och därför inte behöver bli mer ifrågasatta än vad de redan är, utan behöver få mer stöd och förståelse än andra familjer).

Samtala med eleven och visa att du vill hjälpa och förstå, ofta i början. Hör av dig till föräldrarna när det går bra med saker i skolan - de är så vana att få samtal och mejl när det inte fungerar så de kommer bli överlyckliga.

Fluffa kring eleven så skolstarten blir mjuk, då finns det förutsättningar att skolterminen blir lyckad.

Satsa på kamratkontakter i klassen och lotta vilka som skall umgås med varandra under någon rast varje dag. Var med och stötta eleven med npf i kontaktskapandet med klasskamraterna eller med andra elever på skolan eftersom skolan blir roligare när du har någon som väntar på dig. De elever jag skriver om är så ofta ensamma i skolan och det gör att det blir ännu tuffare att orka gå till skolan.

Med dig som lärare som accepterar att det är jobbigt för eleven i den nygamla situationen, där samarbetet mellan lärare och elev/föräldrar fungerar och där det finns en vän som väntar i skolan så finns förutsättningarna för att den här terminen skall bli bra för just din/dina elever med npf-svårigheter.

Om du tycker att inlägget är viktigt eller intressant så får du gärna dela det på facebook eller spida det på annat sätt:) Klicka på "F" här nedan i så fall.

10 kommentarer:

Mona sa...

Allt går att förändra som du skriver. Det finns bättre sätt att hantera ADHD/ADD/autismspektradiagnoser (påhittade av psykiatriker) än anpassningar i samhället/skolan. Rätt kost, rytmisk rörelseträning, avgiftning, kosttillskott (omega3, magnesium) och El-hindra har på några månader gjort att min son snart kommer att bli befriad från sin ADHD-diagnos!

malene sa...

Hej Mona. Alla som har en åsikt får göra den hörda på min blogg - så länge man inte kränker någon annan. Jag måste nog klargöra att jag inte håller med dig i det du skriver. Var inne på din blogg och läste lite där du bland annat skrev att du vet att strålning är en av orsakerna till att din son fått adhd. Alla får naturligtvis tro på sitt sätt, men jag skulle rekommendera dig att läsa forskningsrapporter i ämnet också...

Mona sa...

Hej Malene!
Jag ber om ursäkt om du känner dig kränkt av min kommentar, det var inte min mening. Åsikt är en sak, insikt en annan. Då jag själv efter en vecka med El-hindra blev fri från symptom som yrsel, hjärtklappning och hettande ansikte hur kan jag annat än tro att bestrålning av mikrovågor är farligt? Det mirakel jag har upplevt med min son de senaste sju månaderna är också en insikt. Jag har läst forskningsrapporter, men inte kanske desamma som du har läst? Liksom livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin har manipulerat oss i flera tiotals år, lika mycket finns manipulerade "vetenskapliga artiklar" om bestrålning från mikrovågor. Återkommer med källor. Precis som du anser jag att var och en får ha sin åsikt, men när det gäller insikter kan inte jag säga att någon har rätt eller fel förrän jag provat själv.

malene sa...

Nej, jag känner mig inte kränkt av din kommentar, Mona. Du är så välkommen att skriva vad du tycker här, men jag kommer nog att skriva tillbaka vad jag tycker när jag inte tycker likadant:)

Mona sa...

http://www.ringblomman.nu/Barn%20o%20Mobilstr%E5lning.htm
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241519/pdf/ehp0111-000881.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2854769/

Anonym sa...

Håller inte heller med dej Mona.Morrise

Mona sa...

Jag citerar Bertil RR Persson, Fil dr, Med dr hc,professor em i radioekologi och medicinsk strålningsfysik: ”Vi är i själva verket en ytterst komplicerad elektronisk manick som inte ens den mest sofistikerade dator eller mobiltelefon kan tävla med.” ”Det finns dock en gräns för vad systemet kan klara av och vissa individer upplever att de registrerade elektromagnetiska signalerna skapar ohälsa. Att man hos ansvariga myndigheter och marknaden inte vill förstå dessa molekylära fenomen, beror på att de i hög grad styrs av ekonomer och ingenjörer utan biomedicinsk och biomolekylär kompetens.” ”.... så att de kan bli mer ödmjuka inför livet som i själva verket är en sofistikerad elektromagnetisk process på molekylär nivå.”

Och några fler länkar:
http://www.haraldblomberg.com/barn_mobil_adhd.htm
http://mobiltelefoni.tv/2012/03/15/mobilstralning-kan-skada-foster-ger-beteendestorningar-och-samre-minnehos-moss/
http://www.vagbrytaren.org/
http://www.vagbrytaren.org/Bertil-Persson.htm
http://corneliadahlberg.wordpress.com/2012/02/12/adhd-nya-siffror/

Anonym sa...

Mona:
Jag håller inte alls med dig och tycker inte att du ska sprida dina ideer här eftersom att det är att kränka o dumförklara oss som inte delar dina sk kunskaper.

Anonym sa...

Mona: Håller absolut inte med dig. Helt absurda ideer som nästan gränsar till barnmisshandel. Var och en får ju ha sina ideer och sin sk kunskap men att försöka bota npf är ju helt vansinnigt. Våra barn är värd förståelse och kan inte botas utan de förtjänar förståelse o anpassning för att kunna orka o fungera.

Mona sa...

Att sprida information är inte att kränka och dumförklara. Att min son gått från depression till glad på ett halvår är definitivt inte barnmisshandel! Från ständiga konflikter och på-tå-gående till en normal mamma-barn-relation är lycka för mig. Att inte ge sitt barn gluten, mjölk, soja och socker är allt annat än barnmisshandel. Jag skuldbelägger ingen och skyller på ingen, jag har gett honom fel mat och för mycket socker i nästan 16 år i okunskap, det är därför jag vill sprida information, inte för att dumförklara och kränka någon!

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...