Fortsätt till huvudinnehåll

Tack! (Öppet brev till Christopher Gillberg)

Hej Christopher.
Jag var på föreläsningen som du höll på Folkets hus i Göteborg idag. Jag hade gärna gått fram och tackat dig för det du sa, men det var så mycket folk som ville fram och prata att jag avstod från det. Därför tänkte jag passa på och tacka här istället.

Jag vill tacka dig för att du står upp för barn, ungdomar och vuxna som så ofta blir felbemötta och missförstådda, att du sprider kunskap om ett ämne som fortfarande är så ifrågasatt att många skäms för att berätta.

Jag vill tacka för att du så tydligt och klart berättar hur det är och hur det ser ut.

Jag vill också tacka för att du berättar att det inte är kört på långa vägar, bara för att ett barn har svårigheter som du betecknar som ESSENCE, tvärtom, om man får rätt hjälp och stöd tidigt i livet så kan man få ett riktigt bra liv.

Jag vill också passa på att tacka dig för att du brände ditt undersökningsmaterial, även om det måste ha känts tungt (forskning som samlats under flera år, som fick gå i tuggen för att skydda familjer som redan var utsatta) att dumpa det. Jag vet många föräldrar som är väldigt glada för det, även om du blev ifrågasatt av många på grund av det.

Ja, jag tror att det var allt jag ville tacka för idag. Imorgon tänker jag skriva om vad det var du sa på konferensen idag, jag måste bara få tag i mitt block där jag antecknade allt klokt och viktigt du förmedlade till oss i publiken.

Som sagt, tack för allt du gör och vi hörs imorgon!

Malene

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…