Fortsätt till huvudinnehåll

Respekt!

Vad betyder ordet respekt för dig? Denna veckan har Neurobloggarna tema som handlar om Integritet och Respekt och därför tänkte jag skriva lite om det i veckan.

Men.

Det är inte helt lätt.

Först måste man ju fundera på vad respekt betyder och det betyder så olika för olika människor och beroende på vilket sammanhang det står, så det är inte helt lätt, som sagt.

Ur mitt perspektiv tänker jag på att alla vi människor som samexisterar på moder jord måste bli bättre och sträva efter att respektera andra människor.

Man brukar säga att människor med npf-svårigheter - och då framförallt dem som har svårigheter inom det autistiska området - har svårt för sociala koder och svårt för att sätta sig in i hur andra människor tänker.

Men jag vill påstå att alla människor, ur den synvinkeln, är autistiska för vi har så förbannat svårt att sätta oss in i hur andra människor har det och respektera olikheter vare sig vi har en svårighet, eller flera eller ingen annan än just den att vara människa.

I slutändan påverkar denna brist på förmåga (och därmed respeköshet för människor som är olika oss själva) hos oss alla, framförallt dem som har funktionshinder som inte syns.

Respektlöst tänkande kan till exempel se ut så här;
Fattiga människor får skylla sig själva - för jag fixar mitt liv och jag har pengar.
Funktionshindrade människor får skylla sig själva - för jag är inte det (inte just nu i alla fall).
Knarkare får skylla sig själva - för jag skulle aldrig bli knarkare så därför måste de ju ha ställt till det för sig själva...

o s v, o s v...

Människor med funktionshinder och deras annhöriga (den grupp där bland annat jag tillhör) tycker att andra skall förstå och respektera - men ibland förstår man och respekterar man inte andra människor.

Det är kanske det som kallas för att vara människa, brist på förmåga och där med brist på respekt!?

Men visst måste vi väl kunna sträva efter att bli mer empatiska och sträva efter att förstå andra människor, som tänker annorlunda, som har annan sexuell läggning, eller annan tro eller annan kultur. Att respektera andra människor.

Jorden hade blivit bättre för oss alla att leva på då. Det är i alla fall jag helt övertygad om.

Just därför tänker jag ge dig och mig och alla andra som läser min blogg i dag, en läxa. Läxan blir att träffa minst en människa idag där du inte känner igen dig, där du kanske ifrågasätter något. Just i det ögonblicket säga stopp till dig själv och istället för att ifrågasätta, börja fundera utifrån den människans perspektiv och respektera det som den står för. Det skall jag göra idag, får se hur det går!

Berätta gärna här på bloggen hur det gick.
3 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…