söndag 4 november 2012

Apropå pysparagrafen

Mitt förra inlägg handlade bland annat om pysparagrafen och det, i min mening misslyckade användadet av paragrafen. Jag fick bland annat den här kommentaren efter inlägget;




Anonym sa...
Vi får bara använda pysparagrafen vid bedömning inte i undervisningen. Alla barn ska sträva mot alla kunskapskrav genom det centrala innehållet oavsett funktionshinder annars bryter vi mot skollagen...

Här kommer mitt svar:
Hej Anonym!
Det du beskriver är precis det problemet som jag ser i användandet av pysparagarafen. Om jag använder ditt resonemang så gör jag alltså fel när jag pyser en elever som sitter i rullstol och därför låter honom/henne slippa höjdhopp och längdhopp för att jag ser i beskrivningen av hans/hennes funktionshinder gör att det är omöjligt. Jag skall alltså låta eleven rulla fram mot höjdhoppsribban och försöka ta sig över ribban så att han/hon verkligen får känna hur värdelös hon/han är på idrott? Sedan, när jag bedömer så kan jag pysa, men då är det ju försent... 
Jag hoppas att du och alla andra som läser här förstår det idiotiska i det du beskriver. Så klart måste du ta hänsyn till barnens svårigheter i din undervisning - ANNARS BRYTER DU MOT ALLT SOM HAR MED MÄNSKLIGHET ATT GÖRA INKLUSIVE SKOLLAGEN. 
I ett osynligt funktionshinder är det lika problematiskt att ta sig över ribban som du sätter upp, det skadar självkänslan lika mycket, men det är inte lika tydligt därför blir det så mycket svårare. 
Jag hoppas verkligen, för dina elevers skull att du omvärderar dina bedömningar och ditt bemötande av eleverna i din skola!

6 kommentarer:

Annika sa...

Oj, vad jag håller med dig! Jobbar själv som lärare. Önskar bara att fler tänkte som oss.;-;)

Ulrika sa...

Målsättningen på min skola är att SKOLAN är anpassad efter elevernas individuella förutsättningar och att deras ev funktionshinder inte ska märkas i undervisningen! Vi har inte lyckats helt men är på god väg :-) Vi pyser hela tiden alltså ;-)

Ulrika
specialpedagog
Lunnevads folkhögskola

Anonym sa...

Man borde inte behöva pysa. Har man som pedagog verkligen lyckats möta elevens behov om man i slutet av terminen måste "pysa"? Jag bara undrar!

gorilla sa...

Men självklart kan man behöva pysa. Alla elever kan inte lära sig allt som krävs av läroplanen hur mycket man än anpassar. Det beror på att de inte har rätt förutsättningar ens med stöd. Jmf höjdhopp i rullstol. Det går liksom bara inte. Men man ska då inte heller bedömas på det momentet.

vicas sa...

Vad jag önskar att min son hade haft en lärare som tänker som du, Malena. Då hade han säkert klarat av grundskolan med bravur...nu blev de sista åren ett enda stort misslyckande pga lärare som menade att han var lat när han inte "ville hoppa höjdhopp i rullstol".

Tack för alla dina kloka tankar!

Anonym sa...

Hej
Det var jag som skrev kommentaren du citerar och det scenariot du beskriver finns inte. Finns inga kunskapskrav som säger att alla ska hoppa höjd exempelvis. De kunskapskrav som kritiseras är bl.a. simkraven och i just detta fallet kan du pysa pga funktionshinder både av psykisk och fysisk art. Jag hävdar fortfarande att anpassa miljö, undervisning mm inte är samma sak som att använda pysparagrafen eller att alla ska sträva mot målen. Jag är mycket påläst då det gäller både skollagen, lgr11 och npf mfl funktionshinder då jag både är mamma till en fantastisk kille med flera diagnoser, lärare inom grundsärskolan och grundskolan, handledare för pedagoger samt andra inom omsorgen och medskrivare till kursplaner i grundsärskolan. Med detta som bakgrund vilar jag tryggt i min uppfattning. För mig är det ao att anpassa och strukturera men aldrig begränsa eller att se omöjligheten. Tack för en fin blogg som jag med glädje följer.

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...