Plocka bort plankor, säger Kaj Pollak.

Kaj Pollack brukar säga så, vet jag. Inte för att jag har varit på hans föreläsningar, men jag har hört från andra som varit. "Plocka bort plankor", eller något i den stilen.

Det är så mycket som tar vår energi. Upplevelsen av vad som tar energi och varför energin går åt är olika, men känslan av att bli av med energi är den samma. När vi dräneras på energi får vi snart ingen energi kvar utan blir orkeslösa. Några av oss människor ställs inför större utmaningar, några inför lite mindre. Så är det bara och det är inget vi kan göra något åt, men så länge vi kämpar mot det vi inte kan göra något åt - så går vår energi (den stora eller lilla som vi är födda med eller har kvar efter många års slitage) till sådant vi ändå inte kan påverka.

Fråga dig själv "kan jag påverka detta och blir mitt liv bättre om jag kämpar mot detta?".

Är svaret på frågan "ja" så är det värt att kämpa och lägga energi på det, men om svaret på frågan blir "nej" så är det lika bra att lägga ner kampen och lägga energi (den stora eller lilla som vi är födda med eller har kvar efter många års slitage) på andra saker, som du kan påverka. Hur du tar det som händer till exempel.

Välj bort det som tar energi. Plocka bort de plankorna. Välj de plankor som ger energi istället.

Det mår vi alla bättre av.

Ha en härlig måndag och lägg energin på det som ger dig något!

Kommentarer

Populära inlägg