torsdag 3 januari 2013

En till om mognad

Jag skrev om svårigheter vid sen mognad, något som många (även om det inte gäller alla) barn med npf-svårigheter får uppleva under sin uppväxt. Vad menas då med omognad och i vilket område?

Att alla någon gång under sin uppväxt varit lite sena i vår mognad till jämnåriga kamrater, tror jag vi kan vara överens om. Det finns många bitar som skall mogna hos en individ som växer, men i det jag tänker på som mognad innefattar inte den fysiska mognaden inte heller förmågan att förstå matematiska begrepp eller läs- och skrivförmågan (även om det kan vara väldigt sent och väldigt svårt för ett barn som växer). Jag tänker snarare på delar som har med de exekutiva funktionerna att göra. Och så är det så, precis som någon skrev på facebook igår att mognaden hos barn kan vara ojämn. Hos barn med npf-svårigehter ser begåvningsprofilen (som det så fint heter) och mognaden ofta mycket mer ojämn ut än för jämnåriga.

Exekutiva funktioner då, vad är det? Jag hittade ett tidigare inlägg där jag skrivit lite om det så jag klipper helt enkelt in det här:


"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.

Boktips till dig som vill lära dig mer om Exekutiva svårigheter.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av att anpassa sina emotionella reaktioner till situationen).
Initiering/igångsättning (klarar att börja sv sig själv, får idéer på egen hand).
Arbetsminne (har förmåga att behålla information i medvetandet i syfte att fullgöra en uppgift).
Planering/organisation (har förmåga att "tänka före", förbereder i tid, genomför uppgifter på ett systematiskt sätt).
Ordning på material (har förmåga att hålla ordning på sin arbetsplats och liknande).
Monitorering (har förmåga att kontrollera och bedöma sina egna prestationer, uppmärksammar hur det egna beteendet inverkar på andra).

Här slutar klippet från mitt tidigare inlägg. Om man är sen i mognad vad gäller några eller alla punkter ovan så gör det att livet blir så mycket svårare. Det var nog egentligen bara det jag ville ha sagt med mitt inlägg i förrgår, tror jag.

För övrigt skall nog familjen ta sig till "My dog" på Svenska mässan idag. Vi tar nog spårvagnen...


1 kommentar:

Lolita sa...

Hittade din blogg för en stund sedan. Du skriver och resonerar klokt och intressant. Har bara kikat runt lite... men det du skriver i det här inlägget är saker jag fortfarande har problem med och jag är snart 24 år. Trots att redan -96 var bup inkopplade men inte före maj 2011 fick jag diagnosen adhd.

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...