Fortsätt till huvudinnehåll

Om miljöförstöringar och ansvar

Idag tänker jag skriva om något som inte rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, något som, i det långa loppet, faktiskt är viktigare än npf-frågor...

Idag tänker jag skriva om människor och miljön. Jag vet att jag är ute på djupt vatten och jag vet att risken finns att jag kommer att få arga mejl av människor som läser det jag nu ska skriva, men jag måste skriva för det är så viktigt.

Vi människor som lever på jorden just nu har en jord att dela på. Vi gör det inte särskilt bra för många människor får nästan ingenting, medan några av oss får så gott som allt. Vi tar slut på jordens resurser i rasande fart. Vi pratar om det. Vi lär oss om det. Men vi skiter i det. I alla fall när vi själva behöver göra uppofringar.

Här i Göteborg har man sedan idag en så kallad "trängselavgift" för bilar som åker in eller ut till/från Göteborg. Jag såg en enkät där man frågat vad medborgarna tycker om trängselavgiften. Ungefär 20 procent tycker att det är bra. Resten tycker att det är dumt med trängselavgift.

80 procent tycker att det är dumt med trängselavgift!!!

Tullarna i stan har planerats länge. Ungefär lika länge har människor skrikit i kör över hur illa det är med trängselavgiften. Hur mycket man kommer att påverkas. Hur orättvist det är. Hur bedrövligt det är att politikerna kör över medborgarna. Jag å min sida kan se att politikerna, för första gången vågat ta ett beslut som är viktigt för miljön och som är bra för människor i allmänhet - fast man förlorar i popularitet. De ytterst ansvariga i kommunen har fått både hatmejl och mordhot riktade mot sin person. De är mina miljöhjältar. De vågar göra något som de flesta politiker varken vågar eller ids göra. Nämligen gå mot strömmen - för människornas bästa.

Och nu menar jag inte "bästa" för dig som kör bilen fram och tillbaka till ditt jobb varje vardag och som tycker att du blir drabbad. Jag menar för våra barns framtid och för deras barn och för deras barn. Förändringen är liten, men det är ett steg i rätt riktning. Vi människor kan nämligen inte själva vara så vuxna att vi ansvarar och bromsar på vår konsumention. Det måste komma regler och lagar som hjälper oss. Så är det bara. Och då måste någon/några modiga människor gå mot strömmen och vara obekväma. Precis som några politiker och några partier har gjort här i Göteborg.

Det kanske inte känns rättvist för dig som vill köra din bil "som du alltid har gjort" till och från jobbet varje dag. Men det är en liten, liten bit på vägen mot att göra det rättvist för de generationer som kommer efter oss. Det måste mycket mer till för att vi skall lösa den globala växhuseffekten och de stora miljöförstöringarna i världen. Vi måste ta ansvar för det. Precis som alla andra människor i världen. Vi lever nu, men vi måste också tänka på dem som kommer efter.

Och till dig som kör bil och känner dig så sviken av politikerna i staden Göteborg. Det kan också bli nyttigt för dig i det korta loppet. Kanske börjar du cykla till jobbet, eller gå, eller jogga. Kanske blir luften lite renare i staden för att färre bilar korsar centrum varje dag. Kanske mår du faktisk bättre, även i det korta loppet.

Ja, nu har jag sagt lite grann avvad jag tänker om miljön och om vårt ansvar och vårt ovuxna sätt att handskas med det. Bring it on. Skäll på mig, gnäll på mig, klaga på mig. Jag klarar det. Miljön är nämligen det viktigaste vi har och framförallt det viktigaste kommande generationer ska få - av oss.

(Idag, söndag, åkte förste trafikskyltfuskaren fast och det lär nog inte vara den sista...) Läs om det här.
16 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…