Om miljöförstöringar och ansvar

Idag tänker jag skriva om något som inte rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, något som, i det långa loppet, faktiskt är viktigare än npf-frågor...

Idag tänker jag skriva om människor och miljön. Jag vet att jag är ute på djupt vatten och jag vet att risken finns att jag kommer att få arga mejl av människor som läser det jag nu ska skriva, men jag måste skriva för det är så viktigt.

Vi människor som lever på jorden just nu har en jord att dela på. Vi gör det inte särskilt bra för många människor får nästan ingenting, medan några av oss får så gott som allt. Vi tar slut på jordens resurser i rasande fart. Vi pratar om det. Vi lär oss om det. Men vi skiter i det. I alla fall när vi själva behöver göra uppofringar.

Här i Göteborg har man sedan idag en så kallad "trängselavgift" för bilar som åker in eller ut till/från Göteborg. Jag såg en enkät där man frågat vad medborgarna tycker om trängselavgiften. Ungefär 20 procent tycker att det är bra. Resten tycker att det är dumt med trängselavgift.

80 procent tycker att det är dumt med trängselavgift!!!

Tullarna i stan har planerats länge. Ungefär lika länge har människor skrikit i kör över hur illa det är med trängselavgiften. Hur mycket man kommer att påverkas. Hur orättvist det är. Hur bedrövligt det är att politikerna kör över medborgarna. Jag å min sida kan se att politikerna, för första gången vågat ta ett beslut som är viktigt för miljön och som är bra för människor i allmänhet - fast man förlorar i popularitet. De ytterst ansvariga i kommunen har fått både hatmejl och mordhot riktade mot sin person. De är mina miljöhjältar. De vågar göra något som de flesta politiker varken vågar eller ids göra. Nämligen gå mot strömmen - för människornas bästa.

Och nu menar jag inte "bästa" för dig som kör bilen fram och tillbaka till ditt jobb varje vardag och som tycker att du blir drabbad. Jag menar för våra barns framtid och för deras barn och för deras barn. Förändringen är liten, men det är ett steg i rätt riktning. Vi människor kan nämligen inte själva vara så vuxna att vi ansvarar och bromsar på vår konsumention. Det måste komma regler och lagar som hjälper oss. Så är det bara. Och då måste någon/några modiga människor gå mot strömmen och vara obekväma. Precis som några politiker och några partier har gjort här i Göteborg.

Det kanske inte känns rättvist för dig som vill köra din bil "som du alltid har gjort" till och från jobbet varje dag. Men det är en liten, liten bit på vägen mot att göra det rättvist för de generationer som kommer efter oss. Det måste mycket mer till för att vi skall lösa den globala växhuseffekten och de stora miljöförstöringarna i världen. Vi måste ta ansvar för det. Precis som alla andra människor i världen. Vi lever nu, men vi måste också tänka på dem som kommer efter.

Och till dig som kör bil och känner dig så sviken av politikerna i staden Göteborg. Det kan också bli nyttigt för dig i det korta loppet. Kanske börjar du cykla till jobbet, eller gå, eller jogga. Kanske blir luften lite renare i staden för att färre bilar korsar centrum varje dag. Kanske mår du faktisk bättre, även i det korta loppet.

Ja, nu har jag sagt lite grann avvad jag tänker om miljön och om vårt ansvar och vårt ovuxna sätt att handskas med det. Bring it on. Skäll på mig, gnäll på mig, klaga på mig. Jag klarar det. Miljön är nämligen det viktigaste vi har och framförallt det viktigaste kommande generationer ska få - av oss.

(Idag, söndag, åkte förste trafikskyltfuskaren fast och det lär nog inte vara den sista...) Läs om det här.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag kör min bil när jag behöver detta, dvs ToR jobbet mestadels.
Nuvarande system har inget som helst med miljö att göra, vi ska köra som förut, annars kommer inte pengarna in. Vilket är syftet med det hela.Kollektivtrafiken får ju inte del av pengarna så varje ny extra buss måste finansieras via biljetterna.Eftersom varje biljett är subventionerad med ca 50% måste biljettpriserna höjas. Nej, åk som förut så vi får in pengarna och slipper köpa in nya extra bussar. Själv kommer jag inte att bidraga med en krona. Jag tar min MC istället. Den är från -96 och har ingen avgasrening i dagens mått mätt. Den motsvarar troligen ca 100 bilars utsläpp istället.
Så var det med det. /Magnus
Anonym sa…
Problemet här är inte att det är ett miljöriktigt beslut. Utan att det inte är det. Systemet - om det ska löna sig - kräver att alla fortsätter och köra som de gjort innan. Och då blir det ingen miljövinst.

Men värst av allt är ändå politikernas förhållningssätt. MP som förespråkar folkomröstningar säger klart nej i detta fall. Kia Andreasson kan lika gärna avgå; hon är en sell out. Och fru Hultén är lika ryggradslös som alltid; när det ska mysas är hon i främsta ledet men när man ska svara på kritik så gömmer hon sig.

Om du tycker att detta sätt att hantera demokrati är ett "steg i rätt riktning", så hör du snarare hem i en faschiststat snarare än demokrati. Detta är definitivt skadligt för miljörörelsen; detta gör ju gröna frågor opopulära.

Det finns andra saker våra folkvalda hade kunnat pusha för; övergång till vätgassamhället som nollar CO2 utsläpp. Men, trots att Sverige har alla förutsättningar för det - så låter man bli. Varför? Det finns EN vätgasmack i Malmö. Var är de övriga? Vem köper vätgasbil man inte kan tanka sedan? I stället så satsar man på etanol som också släpper ut CO2!

Vad var det jag skrev... Så här snabba kommentarer får jag sällan:) Tack för dem, alla får ha sin åsikt på min blogg så länge man inte kränker eller hotar någon och det är väl på gränsen i kommentar nummer ett, tror jag, men ändå är det nog okej.
Kommentar två skall det så klart vara:)
Lasse P sa…
Jag har läst kommentar nummer två, jag kan vare sig se hot eller kränkningar. Jag har själv talat med Kia flera ggr, beskrivningen passar henne perfekt. "Maktkorrumperad" är också bara att konstatera fakta; om nu Kia tar illa upp så kan hon kanske ändra sitt förhållningssätt...?

Och Anneli Hultén? Beskrivningen är en återgivning om vad hon gör till vardags. Jag skulle definitivt inte kalla henne en "stark ledare", hon kommer inte upp i Göran Johanssons klass, men det är ju få som gör. Därmed är det inte sagt att GJ är att betrakta som sann demokrat.

Det Gbg saknar är ett alternativ. SD är ju inte det. Då fortsätter folk att rösta som de gjort. Och MP har sin hårda kärna av bilhatare.
Anonym sa…
Bra att du skriver om detta och faktiskt tar ställning för miljön och hälsan.

Man räknar med en minskning av trafiken av 15% vilket borde göra det lättare för både bilister och stadsbor att ta sig fram. Denna trafikminskning borde därmed vara inräknad i finansieringen. Har man råd att köra bil och åka till Thailand en gång om året så har man bannemej råd att betala trängselskatt.
Anonym sa…
Om man tvingas att utan bilersättning använda (lånad) bil till och från arbetsplatser utanför staden och tjänar 6 500 kr i månaden (deltidsutförsäkrad) betyder trängselskatten faktiskt mycket.
Anonym sa…
Hej!
Trängselskatt = yttre motivation?
Väl fungerande kollektivtrafik = inre motivation (ung.)? (När kollektivtrafiken framstår som ett bättre alternativ efter en samanvägning av tid, ekonomi och komfort väljer man den.)

Det som är så trist med VSP är att det FÖRUTSÄTTER ett omfattande bilåkande med nuvarande finansiering. Tänk om dessa mist 20 miljarder hade investerats billigare, men finurligare, trafiklösningar + vård, skola och omsorg.
Hurvinek sa…
vart tog min kommentar vägen...? Vad var "hatiskt" eller "kränkande"..?
Jag har inte plockat bort någon kommentar, men jag har heller inte sett någon kommentar förutan den över här, från dig. Ibland försvinner kommentarer på vägen hit av någon anledning som jag inte förstår, men du får gärna skriva igen så publicerar jag kommentaren så länge den inte är kränkande. Det här är min blogg, alltså bestämmer jag vad som är kränknand.) Vill du bestämma, Hurvinek, så får du starta en egen blogg:)
Anonym sa…
Heureka! Jag har i alla fall hittat en fördel med trängselskatten: jag fann den här bloggen - och jag är mycket djupare intresserad av nfp ...
Det var kul att höra. Tack för att du berättade det!:)
Anonym sa…
Det finns två huvudproblem med trängselskatten (eller straffskatten som bör vara dess rätta namn).

1) Odemokratiskt genomförandet. De styrande har fattat ett beslut som de vet att majoriteten av väljarna är emot. Vid valet 2010 gjordes allt för att tysta ner viktiga diskussioner om införandet av tullar. Hade man istället hade gjort sitt jobb ordentligt och gett folket chansen att diskutera och ta ställning till helheten via en folkomröstning i samband med valet 2010 med två tydliga alternativ hade vi sluppit den svekdebatt som nu förs idag! Det intressanta är om man vågar säga nej till en folkomröstning om tullarnas vara eller icke vara i efterhand. Ett nej och vi kommer att få en helt annan politisk karta efter valet 2014 och en stark ökning av politikerföraktet i den här staden.

2) Argumentet till skatten. Det finns endast en anledning till att skatten har införts. Och det är att få in mer pengar till infrastruktur. Miljö och trängselaspekter är en efterhandskontruktion. Och pengarna skall främst finanisera ett prestigeprojekt som heter västlänken där värdet av investeringen är starkt ifrågasatt.

Nu har man gjort en helt värdelös förhandling med staten och belastat göteborgarna med en extraskatt på 1 miljard varje år. Och den är ej tidsbestämd då skatten är statlig.

Själv undviker jag att ta bilen till centrum, men pga av helt andra anledningar. Dyr parkering tex. Kommer i fortsättningen att bojkotta de flesta typer av inköp innanför tullzonen av principsjäl. Blir att ta bilen till någon av de trevliga köcentrumen en bit utanför city.

Men när det gäller geomfartstrafiken på våra europavägar och den korkade placering av tullarna i Backa så finns det egentligen inga lagliga alternativ att välja om man slippa straffskatten. Då återstår bara lite civil olydnad att skydda regplåtarna från kamerorna.

Ojojoj, vad viktigt det tydligen är för många att sitta i sin plåtlåda och använda betydligt mer av jordens resurser än man av solidariska skäl borde ha rätt till. Det finns inget som skapar så mycket debatt som när den rättigheten hotas. Som jag ser det finns det få skäl att ta bilen om man har under en mil att pendla, och ofta går det att åka kollektivt betydligt längre sträckor än så.
Jag håller helt med dig, Johan. Jag började cykla till och från jobbet i augusti och det gör ju så gott med humöret, dessutom förutom det att man inte släpper ut en massa skit i luften.

Populära inlägg