Fortsätt till huvudinnehåll

Läraryrket - ett av jordens viktigaste och svåraste yrken


SVT sände en serie som hette "Klass nio A" för ett tag sedan. "Proffspedagoger" följde en klass och dess lärare, men de undervisade inte. Nej, den här gången skulle de sitta bredvid, och hjälpa lärarna på skolan att utvecklas och på så sätt hjälpa eleverna i 9A.
Vilka fantastiskt duktiga pedagoger, kloka och tydliga, "proffspedagogerna" var.
Man borde ha samma uttagningsteknik till lärarutbildningar - som man har till bland annat journalistutbildningar och till skådespelarutbildningar. Alltså; man gör ett prov som tittar på om du har mer eller mindre talang för det yrke du vill utbilda dig till. Det är inte snällt vare sig mot elever eller lärare att lärarestudenter utbildar sig till pedagoger och sedan inte klarar av yrket.
Idag tog vi en promenad vid havet, jag och maken, medan sonen tränade pingis. Om man går genom skogen kommer man ut till klippor där man kan se ut till Ågrenska. Idag var det sol längst ute vid horisonten. 

Det sätt som "proffspedagogerna" hjälpte lärarna på skolan att utvecklas - det sättet borde lärarutbildarna på högskolorna ta efter. När man gör praktik är det meningen att man skall utvecklas och få kritik för att bli en bra lärare. 
Och så det sista, men inte det minsta.
Att jobba som pedagog är nog ett av de svåraste yrken man kan ha. Att se alla, att ha struktur, att efterarbeta, att vara rättvis, att vara tydlig och säga ifrån när det behövs, men inte vara arg, att samla information till utvecklingssamtalen och att undervisa.
Att jobba som pedagog är ett av de svåraste  och viktigaste yrken du kan ha.
(Den här texten skrev jag för två år sedan, då jag inte jobbat i skolan på länge. Nu, när jag jobbar som lärare igen, kan jag bara hålla med i vad jag skrev tidigare...). 
2 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …