fredag 11 januari 2013

Om skolor och pedagogers kompetens

Det kom en kommentar som är intressant att ta upp.

""vanliga" skolan skulle fungera fint för barnen, om de bara anställer rätt personal och satsar på dessa barn, som behöver mer hjälp. har tyvärr dålig erfarenhet från skolan med mitt ena bar. autism mm. -utagerar istället för att prata i olika svåra situationer. OCH oftast UTAN stöd hjälp på skolan/fritids!"Det är så sant som det är sagt, det som står ovan. För om man har rätt hjälp och förståelse så kan man använda sig av sina förmågor, sina lättheter och växa upp till en människa som tror på sig själv och sina tillgångar istället för som det fortfarande alldeles för ofta blir, misslyckanden som leder till nya misslyckanden, som leder till nya o s v. 

Det stora problemet är att "rätt personal" det vill säga personal som har läst sig till och/eller arbetat sig till kunskap och som vill jobba med elevgruppen "barn med särskilda behov" är så svåra att få tag på för de finns inte i den mängd de behövs. Jag pratade senast igår med en lärare som är nyutexaminserad som menar att undervisningen kring barn med npf-svårigheter lyser med sin frånvaro på den lärarutbildningen där hen kommer ifrån. Mer om detta tänker jag skriva om snart, men nu skall äta upp min äggmacka och sedan ska jag cykla till skolan. jagHa en skön fredag! 





Inga kommentarer:

Kan man få ångra sig?

- Du är inte en bra lärare för att du är en snäll lärare.   - Det är inte nyttigt för barn att curlas av sina föräldrar, det är inte heller ...