fredag 11 januari 2013

Om skolor och pedagogers kompetens

Det kom en kommentar som är intressant att ta upp.

""vanliga" skolan skulle fungera fint för barnen, om de bara anställer rätt personal och satsar på dessa barn, som behöver mer hjälp. har tyvärr dålig erfarenhet från skolan med mitt ena bar. autism mm. -utagerar istället för att prata i olika svåra situationer. OCH oftast UTAN stöd hjälp på skolan/fritids!"Det är så sant som det är sagt, det som står ovan. För om man har rätt hjälp och förståelse så kan man använda sig av sina förmågor, sina lättheter och växa upp till en människa som tror på sig själv och sina tillgångar istället för som det fortfarande alldeles för ofta blir, misslyckanden som leder till nya misslyckanden, som leder till nya o s v. 

Det stora problemet är att "rätt personal" det vill säga personal som har läst sig till och/eller arbetat sig till kunskap och som vill jobba med elevgruppen "barn med särskilda behov" är så svåra att få tag på för de finns inte i den mängd de behövs. Jag pratade senast igår med en lärare som är nyutexaminserad som menar att undervisningen kring barn med npf-svårigheter lyser med sin frånvaro på den lärarutbildningen där hen kommer ifrån. Mer om detta tänker jag skriva om snart, men nu skall äta upp min äggmacka och sedan ska jag cykla till skolan. jagHa en skön fredag! 





2 kommentarer:

Jamaka sa...

Jag är lärarstudent, ska bli Engelska/Svenska lärare på gymnasium nivå, antagligen för holländska och tyska senare med. Kan säga att det finns iaf i våran utbildning mycket om barns olika identiteter / personligheter och problem dom kan ha med dessa. Jag tror problemet som var, kallas imkompetense, lärarna förr var inte tillräckligt utbildad dessutom fanns inte den forskning om dessa "problem" tidigare.

Jag känner mej säker på att jag har ADD personligen, ska dock gå till en doktor och se om det verkligen stämmer. En diagnos kan styrka det jag redan vet finns där.

Jag har nog varit lyckligt lottad som haft min familj vid min sida genom min uppväxt. Skolan förstod aldrig... Ingen reagera och jag är nu 25 år. Jag har lärt mej att hanteradetta sj och att leva med det. Att jag faktiskt hade ett genuint intresse för skolan har självklart hjälpt, det förstår jag när jag läser vad andra har skrivit.

Lycka till alla där ute, jag tror på er Mvh Blivande lärare

Jamaka sa...

Jag är lärarstudent, ska bli Engelska/Svenska lärare på gymnasium nivå, antagligen för holländska och tyska senare med. Kan säga att det finns iaf i våran utbildning mycket om barns olika identiteter / personligheter och problem dom kan ha med dessa. Jag tror problemet som var, kallas imkompetense, lärarna förr var inte tillräckligt utbildad dessutom fanns inte den forskning om dessa "problem" tidigare.

Jag känner mej säker på att jag har ADD personligen, ska dock gå till en doktor och se om det verkligen stämmer. En diagnos kan styrka det jag redan vet finns där.

Jag har nog varit lyckligt lottad som haft min familj vid min sida genom min uppväxt. Skolan förstod aldrig... Ingen reagera och jag är nu 25 år. Jag har lärt mej att hanteradetta sj och att leva med det. Att jag faktiskt hade ett genuint intresse för skolan har självklart hjälpt, det förstår jag när jag läser vad andra har skrivit.

Lycka till alla där ute, jag tror på er.

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...