Fortsätt till huvudinnehåll

Regler - för vem?


Vi spelar "rundbadminton" i idrottsgruppen. Vi har bänkar på mitten av salen och barnen har var sitt badmintonrack. Vi slår på bollen och sedan gäller det att byta sida snabbt för att vara beredd när bollen singlar ner igen. Vi missar ofta, men det gör inget. Vi tar upp bollen och fortsätter köra. Ingen vinner. Ingen åker ur heller.
Killen som har svårast att ta motgångar stannar upp i spelet och säger;
- Kan vi inte köra med prickar så den som har tre prickar får gå och sätta sig?
Jag svarar; 
- Men det känns så tråkigt att vara den som åker ut, tycker du inte. Är det inte bättre att spela så bra man kan hela tiden istället?
- Jo, jag tänkte inte på det, att det känns tråkigt att åka ut.
Jag tänkte på rundbadnintonen och det faktum att den som är sämst i något alltid skall åka ut först när jag såg en gammalt avsnitt av "Biggest loser" härom veckan. (Det är helt makalöst vad några lyckats gå ner i vikt de veckorna de tävlar, jag hoppas att de lyckats hålla dieten nu när tävlingen är över). Den som gick ner procentuellt minst i vikt fick åka hem varje vecka  -
men,
men,
är det inte den som missar flest bollar i badminton och den som går ner minst procentuellt i vikt som behöver vara kvar - och träna på att träffa badmintonbollen och på att gå ner i vikt...
Skolan får besök av av Immanuel Brändemo idag, som skall föreläsa i eftermiddag. Det ser jag mycket fram emot! Läs gärna Immanuels intressanta blogg här.
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…