onsdag 27 februari 2013

Mätning av mognad

Det är synd att vi mäter barn/elever efter ålder och inte efter mognad. Tänk vad mycket lättare det blivit för alla om vi mätte mer efter var man ligger i utvecklingen och inte stirrade oss så blinda på ålder. En del barn behöver fler år på sig för att bli vuxna.

Jag känner en tjej som nu går individuellt program och som nästa år kommer att vara två år äldre en sina blivande klasskamrater på gymnasiet. Det kommer att göra det svårt för henne att smälta in i klassen, när det dessutom kommer att bli väldigt svårt att hänga med i alla ämnen och i studietempot i klassen. Den tjejen kommer att gå en alternativ väg. Hon kommer, högst troligt, att gå på en folkhögskola och läsa in gymnasiekompetens istället. Där mäter man inte ålder på samma sätt. Där är det mer "öppet". Där behöver man inte känna sig annorlunda.

Hoppas hennes mamma.

Nej, vi behöver mäta mer efter mognad och mindre efter ålder - säger jag både som förälder, men också som lärare.

Ha en fin onsdag idag, önskar jag här i Göteborg där ljuset just börjar gry.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig Malene!

Vet själv som förälder till ett barn med npf/ADD att det är så olika med mognaden. Sen säger man ju att man vid AD/HD så är man (generellt nu) ca 30% lägre i ålder än den biologiska åldern. Dvs en 9 åring är som en 6 åring, en 12 åring som 8, en 18 åring som 13. Detta gäller dock inte rakt av i mognad utan mer i avseende att klara av att planera och ta ansvar. Bla Svenny Kopp tog upp detta i sin föreläsning. Jag tycker det är viktigt att man som lärare och förälder har detta i åtanke när man bemöter barn med ADHD. Så att krav nivån blir rätt och inte stressar!

Jag säger ADHD här men menar också ADD. Blir fortfarande inte klok på detta med att ADD inte finns! Utan det heter ADHD för bägge. Men H står ju för "Hyperactivity". Men man menar ju att även de med ADD har hyperaktivitet fast inåt då. Även om det är så, så är det ju lite missvisande eftersom det krävs en hel del förkunskaper om ADHD för att kunna förstå ADD symptomen? Man måste liksom känna igen alla tre varianter av ADHD för att veta detta. Men de flesta utan kunskap vet ju att ADHyperD finns och får upp en speciell bild av hur det uttrycker sig. Liten parentes bara...!!

malene larssen sa...

Ja, det är så sant som du skriver, men sedan är ju varje individ alldeles unik och ingen person med adhd är ju den andra lik, precis som ingen person utan adhd är någon annan helt lik:)

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...