Fortsätt till huvudinnehåll

Skolan och Steffo Törnquist

Jag ser ett inslag som handlar om skolan på Nyhetsmorgon. Steffo Törnquist blir upprörd över hur skolan hanterar hemmasittare. Jag håller med honom, men jag kan också se att det inte är så lätt som det kan låta när man ställer frågor över ett bord utan att ha någon djupare kunskap i ämnet.

Det borde inte finnas ett enda hemmasittande barn!

Men jag kan se att det inte är helt lätt att lyckas, att hitta, att förstå, att stödja, att avhjälpa och hjälpa till skolan. Det är svårt att hjälpa ett barn som har svårigheter, men vi får inte ge upp förrän vi hjälpt barnet. Det är svårt att hjälpa ett barn som har svårigheter, där kanske andra i familjen också har diagnoser, men vi får inte skuldbelägga familjen. Vi får också förstå att det är svårt att hjälpa. Jag sitter på möten där många människor är inblandade i ett och samma barn/ungdom. Jag kan se att de ofta vill hjälpa, men att det inte alltid blir helt bra - för att det är så svårt.


Solen sken stundtals över oss i skidspåret. Jag och Storkusinen hade tid att kika på sms och fotografera medan morfar och Lillkusin kämpade på lite efteråt. Lillkusinen hade sin mammas skidor som var ALLDELES för långa så hon kämpade väldigt bra bara att hon inte gav upp och kan runt de 4 kilometer vi körde!

Vi åkte skidor i Borås igår, jag, min pappa (som är från Norge och alltså ALLTID är sugen på att åka skidor på längden, på tvären och på bredden) och mina två kusinbarn. Vi hade en underbar tur där på Borås skidstadion och vi hade en härlig tur till och från Borås också. Man hinner prata om många och viktiga saker under totalt två timmars bilresa...

Vi kom in på allvarliga saker. Saker som gör tjejerna arga och frustrerade. Jag sa:
- Jag brukar tänka så här att jag ska göra mitt allra, allra bästa och försöka förändra det jag inte tycker är bra, men sedan när jag gjort allt för att förändra men det inte går, då försöker jag acceptera det som är eller blir, för det mår jag bäst av. Kan man tänka så, tror ni?

Varpå det ena kusinbarnet snabbt replikerade:
- Är det lektion nu, Malene?

Som sagt, vi hade en väldigt trevlig dag till och från och i Borås igår:)
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …