Fortsätt till huvudinnehåll

Boktips för hängmattan

Jag tänker läsa böcker i sommar. Hur är det med dig? Har du tänkt att läsa? Vill du ha lite boktips på böcker som på olika sätt tar upp neuropsykiatri och till viss del hur man kan få hjälp att tänka för att klara av svårigheter lättare?

Då kan du fortsätta läsa för här kommer ett första blogginlägg med några boktips inför sommarens hängmatteläsande, både gamla och nya böker. Saknar du någon bok som du själv läst och som du skulle vilja rekommendera hjälp mig JÄTTEGÄRNA att fylla på nedan i kommentarsfältet så lägger jag in fler boktips nästa vecka!


Fem "faktamåsten". Om du inte ännu läst dessa fem böcker, men vill veta och lära dig mer om annorlunda barn så tycker jag absolut att du ska göra det nu i sommar.







De fyra första böckerna är böcker som lär oss förstå hur vi reagerar på beteenden som vi inte förväntar oss. Den sista boken ger en förklaring till varför det varit så extra svårt att få förståelse för människor med npf- diagnoser de senaste femton åren. Läsvärda varenda sida, alla fem böcker. Läs dem i egenordningsfölj, men läs dem!

Följande böcker beskriver livet med neuropsykiatriska annorlundaheter från ett inifrån perspektiv. Det finns många fler böcker att hämta ur den här och ur ovanstående "källa", men jag nöjer mig med dessa eftersom det kan bli för många tips även för den mest lässugna personen.

Linnea Dahlgren är författare till denna lilla bok. Hon skriver klart och tydligt hur det är att leva med Aspergers syndrom och hon gör det utifrån sig själv, 15 årig högstadiet tjej. Det är en specialpedagog på skolan som hjälper henne med texterna. En bok som är mycket läsvärd och lätt att ta sig igenom. 

En mamma till en pojke som beskriver hur det är att leva med en son som har full fart i allt han gör. Boken går också i full fart och du lär dig mycket på de knappt 100 sidor som boken är skriven på. 

En mamma beskriver sin sons uppväxt. En pojke med intellektuell funktionsnedsättning och autism. En vacker, sorglig och hoppfull bok. Utdrag ut boken då mamman försöker förklara för personal som är kritisk till att hon lägger sig i mycket: - När ni som sitter här idag är gamla, när ni har slutat jobba med Fred för många år sedan och när ni har glömt oss båda för länge sedan, då sitter jag i nya personalgrupper, där jag försöker göra oss förstådda." Vackert, sorgligt och hög igenkänningsfaktor i texten. 

Min egen bok, som nu är fem år gammal och som till dags dato sålts i över 5 000 ex. För dig som inte läst den så handlar den om min familjs resa i npf-land. 

Näst sista godingen för detta blogginlägg. En skönlitterär bok som på ett väldigt kul och lärorikt sätt berättar om en kille med autism/aspergers så att man förstår - fast boken är skönlitterär. Verkligen läsvärd!
Mycket spännande skönlitterär bok, lättläst, samtidigt som du lär dig och förstår om autism.
Den boken som kanske nästan är viktigast på många sätt, när man lever i allt kaos som kommer av bemötande av människor som är annorlunda är sista boktipset som kommer här. Att acceptera det som är svårt för att orka leva med det är nyckeln till att orka leva när livet är tungt. Därför är just denna bok så viktig att läsa, tycker jag.
"Att leva ett liv, inte vinna ett krig" är en viktig bok för alla människor att läsa. Att välja sina strider, att hellre acceptera och gå vidare än att springa in med huvudet i betongväggen varje gång. Mycket läsvärd och lättläst bok som, som sagt, alla människor borde läsa. 
Fler boktips kommer, det lovas. Nästa vecka har jag laddat en ny omgång. Vill du tipsa mig om böcker som jag missat eller glömt, tipsa mig gärna här i kommentarsfältet eller på min mejl: malene.larssen@aduct.com. Tack!
En kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…