Fortsätt till huvudinnehåll

"Arga Snickarn" behöver nya glasögon!

Jag såg "Arga snickarn" ikväll på tv. Jag har läst på facebook här i kväll att det finns de som skrattar och hånar Annika, som var den som fick hjälp/blev utsatt för Anders i kvällens program.

Jag har skrivit förr om programmet och om hur man möter människor med npf-svårigheter. Det kan du bland annat läsa om här. 

Ikväll var det, som sagt, en kvinna vid namn Annika som fick hjälp/blev utsatt av Anders. Jag tvivlar inte på att Anders och hans team verkligen vill hjälpa den de åker hem till (förutom att göra bra tv som jag och andra vill titta på). Hur man tolkar Annika i kvällen program, som är lärare, fyrbarnsmamma, mormor och "helsnurrig" beror på vilka glasögon man har på sig.

Om man inte har glasögonen som ser att "alla människor vill lyckas och gör rätt om de kan" så tänker man nog att det är rätt av Anders att skälla på Annika. Att hon är hopplös och bara utnyttjar hjälpen utan att vara det minsta tacksam för den hjälp hon får.

Om man har glasögonen som ser att Annika visst VILL lyckas men inte KAN så ser man en kvinna som har svårt att hålla flera bollar i luften samtidigt, som har svårt att sätta sig in i hur andra tänker, som har svårt att läsa av andra, som har svårt att tolka signaler, som har svårt att veta hur man gör för att bli omtyckt och för att bli socialt accepterad, som har svårt att göra något som inte känns motiverat och roligt för henne - helt enkelt som har svårt med bitar som vi säger tillhör områdena autism och adhd.

På den skolan jag arbetar har jag elever som påminner om Annika och några av eleverna har föräldrar som påminner om Annika. Det som de blir mest skadade av och påverkade av är människor som inte förstår att man inte kan skälla på dem eftersom de faktiskt gör det bästa de kan.

Det beror på glasögonen vad man ser i programmet om Annika. Det beror på okunskap om man skrattar åt Annika och det är synd att man inte hjälper Annika med vardagsstrategier för det är det hon behöver egentligen, inte ett nytt kök med ny tapet som hon tycker är "avskyvärd" (vem säger så i tv som inte har svårt med att förstå det sociala spelet...?).

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag hjälper gärna till och sprider kunskap om npf-svårigheter till Anders, för jag tror att han behöver det så att han kan hjälpa människor i sitt program på djupet och inte bara med fernissan. Se programmet här.

För övrigt hoppas jag att vi ses på Gustav Adolfs torg i Göteborg klockan 1700 imorgon. Kunskap behöver spridas - inte bara hos Arga Snickarn!

Kommentarer

Optimisten sa…
Jag blir faktiskt lika arg och besviken varje gång jag råkar se Arga snickaren. Sorgligt att de låter människor förödmjukas program efter program. Har funderat på att kontakta ansvariga på tv..
Optimisten sa…
Jag blir lika arg/besviken varje gäng jag råkar titta på programmet! Hur kan en snickare som verkat helt okunnig om människor få hålla på att "göra bort" dem offentligt vecka efter vecka? Han och programledningen behöver verkligen nya glasögon!
Anonym sa…
Jag log faktiskt... Skjut mig ;)
Men jag har rätt glasögon på o log åt hur fel det kan bli när vanliga människor, inte har kunskapen eller förmågan att se när en människa har begränsningar.
Jag försökte förklara för min autistiska dotter som lätt hade kunnat göra samma sak..
Hur kvinnan fungerade.. Men hon förstod inte hon heller...
Jag kan inte annat än le, över hur fel det blir...
Klart vi ska sprida budskapet land o rike runt om hur olika människor är o hur dom inte rår för det!
Vi med glasögonen på får oxå ha överseende med att alla inte förstår... Även om dom är utan handikapp.
Vi får försöka hjälpa dom att förstå :)
han ger det folket vill ha är ni publik det 'är fel på sluta titta då i stället och ta avstånd från denna typen av program .. är ni som förstör samhället för det är ni som gör att dessa program görs . hade ingen tittat hade inte programmen sänts.
så titta er i spegeln och skäms i stället för ni publik uppmanar dessa program att fortsätta .
kastade ut och stängde av mina kanaler för ca 7 år sen nu för jag tar avstånd till denna människo förnedring som dokusåpor m.m. går ut på.kolla på vecka efter vecka sluta stöd hans program då . ni som ska skämmas..
Anonym sa…
Ju mer som tittar på programmet desto populärare, Arga snickaren är ett koncept som ska dra in mer tv tittare på just såna händelser. Vi må vara arga och upprörda nu men kommer sitta fastklistrade framför tvn och vänta på just såna moments.. De som klipper detta program behöver glasögon dem med när de enbart är ute att klippa fram det som skall underhålla. Oftast tänker kanalen att "vi har inte tid" med empatin på tvn för det tar för långt tid i ett 45 minuters program..bättre att klippa bort det och gå rakt på action "förnedring"...
Annelie L sa…
Jag tänkte sätta mig och se Arga snickarn på tv-play och är så enormt glad över att jag råkade ramla över din blog, innan jag sett det. Jag lovar att ta på mig rätt glasögon för även om man är medveten om problemen är det lätt att skjuta upp glasögonen i pannan och förfasa sig, när tankarna inte riktigt hinner med och inte är på rätt plats.
Tack för påminnelsen <3
Björn sa…
Ah det känns välskriven och korrekt, det som du har skrivit om Anders och Annika. Är dock inte helt säker på om hon kan klassas som "ADHD"...
Angel sa…
Nog är Anders arg alltid, och ska vi vara riktigt ärliga kan det faktiskt inte vara så att Anders har en diagnos?

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…