Fortsätt till huvudinnehåll

Dns ledarsida och Nathan Shachar kränker människor med funktionsnedsättningar

Nathan Shachar får, förvånansvärt nog återigen sparka på människor som redan ligger ner. Han gör det genom att återberätta Janne Larssons (framträdande scientolog i Sverige) åsikter, tyckande och tänkande om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är sorgligt och mycket förvånande att någon med så radikala åsikter får träda fram på ledarsidan i en av Sveriges absolut mest lästa tidningar.

Alltså, jag tänker inte attackera Nathan på något sätt. Jag inser att han inte har någon erfarenhet av hur det är att lida av svårigheter som rör hjärnan. Att forska kring diabetes eller någon annan "fin" funktionsnedsättning/sjukdom är enligt Nathan ädlare och finare på många sätt. Jag tänker inte heller attackera detta fjantiga påfund.

Jag vill egentligen bara säga detta; att DN låter en sådan här ledarartikel passera talar tyvärr väldigt tydligt om hur långt kvar vi faktiskt har tills människor med medfödda funktionsnedsättningar som sitter i hjärnan är accepterade och respekterade i samhället. Det säger också hur svårt det är att jobba och forska i detta område.  Du som inte håller med mig tycker jag ska försöka, bara för ett ögonblick att läsa ledaren och byta ut alla ord som handlar om adhd och liknande mot, säg Narkolepsi, blödarsjuka eller diabetes.

Visst kan man diskutera etik och moral kring hur det egentligen går till att godkänna ett läkemedel, men då med fokus på alla mediciner. Att påstå att en viss liten grupp forskare skulle vara värre än några andra och att påstå att kost och samtalsterapi skulle ta bort de svårigheter som så många människor kämpar med varje dag - det är kränkande. Och mest kränkande är det att DN, som jag anser vara en ganska pålitlig tidning, låter detta passera.

Om ett par dagar ska jag fortsätta jobba som lärare åt de barn som du, Nathan Shachar påstår egentligen inte existerar och definitivt inte hade behövt ha de svårigheter som de faktiskt har - om de bara åt lite bättre mat och gick på lite mer samtalsterapi. Det är ett tufft jobb, eftersom det är så mycket som de här barnen måste kämpa med, men, som sagt, med lite bättre mat och samtalsterapi borde det svåra försvinna, eller hur?

PS: Tack Expressen och Isabelle Ståhlberg för ditt svar på Nathan Shachar lögner.
6 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…