Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälp - eller det gäller att vara frisk för att vara "sjuk"

Den gamla klyschan "det gäller att vara frisk för att vara sjuk" passar bra in på vår familj just nu. Yngsta dottern som är nitton år vill ta körkort nu. Hon har ansökt om lämpa, som jag tror att det heter och hon är sugen på att få sätta igång. Hon går på naturbruksgymnasiet där hon lär sig köra traktor och andra fyrhjulingar. Hon är förmodligen den som är mest försiktig av alla elever, om jag känner min dotter rätt.

Nu kommer vi till kruxet där jag söker hjälp. Hon är ju inte sjuk i ordets rätta betydelse, min dotter, men hon har funktionsnedsättningar inom det neuropsykiatriska området. I och med det behöver hon ha ett läkarintyg från en specialistläkare inom npf-området. Utskriven från BNK i Göteborg (barnneurologiska kliniken), äter ingen medicin, har inga andra åkommor än svår astma och allergi. Har alltså ingen läkare för sina npf-diagnoser. Hur gör man då?

Jag vet inte. Jag har sökt BNK för att kanske ändå få hjälp därifrån, men nej, läkaren jobbar inte där och inte kan man skicka förfrågan vidare till henne heller. Vidare har jag försökt kontakta människor som har kunskaper inom området för ett tips, vem jag ska söka, men ingen vet.

Jag har ringt vårdcentralen som inte hade någon med specialistkompetens och därför inte kunde hjälpa mig. Därför fick min dotter en tid till mitten av december för att få en remiss till vuxenpsykiatrin. Jag har ringt vuxenpsykiatrin, som de tyckte att jag skulle göra på vårdcentralen, men de visste inget. Kvinnan på vuxenpsyk gav mig ett nummer till ett "mobilttestcenter" som eventuellt skulle kunna hjälpa oss, men hon var inte säker. Hon sa att jag kunde googla på läkare som har specilistkompentens, men att jag skulle vara noga och kolla så att det inte blev alldeles för dyrt om de var privatläkare...

Så här står jag nu, fortfarande på ruta noll, om jag inte räknar med vårcentralen i mitten av december. Kanske kan vi få ett besök på vuxenpsyk någon gång i vår för min dotter.

Tack och lov är jag sjuk idag, men tillräckligt pigg för att ringa. Man behöver nämligen vara mer frisk än sjuk när man ska lösa saker som har med sjukvård att göra.

Nu till min fråga och jag är verkligen tacksam över varje svar jag får. Hur ska jag göra för få en tid hos en specialist inom npf för min dotter?  All hjälp mottages verkligen med tacksamhet!
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…