Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälp - eller det gäller att vara frisk för att vara "sjuk"

Den gamla klyschan "det gäller att vara frisk för att vara sjuk" passar bra in på vår familj just nu. Yngsta dottern som är nitton år vill ta körkort nu. Hon har ansökt om lämpa, som jag tror att det heter och hon är sugen på att få sätta igång. Hon går på naturbruksgymnasiet där hon lär sig köra traktor och andra fyrhjulingar. Hon är förmodligen den som är mest försiktig av alla elever, om jag känner min dotter rätt.

Nu kommer vi till kruxet där jag söker hjälp. Hon är ju inte sjuk i ordets rätta betydelse, min dotter, men hon har funktionsnedsättningar inom det neuropsykiatriska området. I och med det behöver hon ha ett läkarintyg från en specialistläkare inom npf-området. Utskriven från BNK i Göteborg (barnneurologiska kliniken), äter ingen medicin, har inga andra åkommor än svår astma och allergi. Har alltså ingen läkare för sina npf-diagnoser. Hur gör man då?

Jag vet inte. Jag har sökt BNK för att kanske ändå få hjälp därifrån, men nej, läkaren jobbar inte där och inte kan man skicka förfrågan vidare till henne heller. Vidare har jag försökt kontakta människor som har kunskaper inom området för ett tips, vem jag ska söka, men ingen vet.

Jag har ringt vårdcentralen som inte hade någon med specialistkompetens och därför inte kunde hjälpa mig. Därför fick min dotter en tid till mitten av december för att få en remiss till vuxenpsykiatrin. Jag har ringt vuxenpsykiatrin, som de tyckte att jag skulle göra på vårdcentralen, men de visste inget. Kvinnan på vuxenpsyk gav mig ett nummer till ett "mobilttestcenter" som eventuellt skulle kunna hjälpa oss, men hon var inte säker. Hon sa att jag kunde googla på läkare som har specilistkompentens, men att jag skulle vara noga och kolla så att det inte blev alldeles för dyrt om de var privatläkare...

Så här står jag nu, fortfarande på ruta noll, om jag inte räknar med vårcentralen i mitten av december. Kanske kan vi få ett besök på vuxenpsyk någon gång i vår för min dotter.

Tack och lov är jag sjuk idag, men tillräckligt pigg för att ringa. Man behöver nämligen vara mer frisk än sjuk när man ska lösa saker som har med sjukvård att göra.

Nu till min fråga och jag är verkligen tacksam över varje svar jag får. Hur ska jag göra för få en tid hos en specialist inom npf för min dotter?  All hjälp mottages verkligen med tacksamhet!
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…