Det finns ett sätt att säga nej, men svårt att veta hur man kan göra istället

Jag måste bara tacka alla er som hört av er till mig via mejl, sms och facebookmeddelande för att hjälpa mig att hitta lösningar på körkortskrånglet. Vi är en liten bit längre fram i frågan, men har ännu inte löst det. Imorgon ska dotterns pappa, min make, som för tillfället är rätt ordentligt förkyld, ta över stafettpinnen. Det kommer att gå, men det kommer att ta lite mer tid än för andra som vill få körkortstillstånd och som inte har npf-diagnoser.

Vi pratade om hur eleverna på skolan ska få tydligare förståelse för läroplanens kursmål och betygskriterier. För mig, som jobbat med många elever som tydligt visar när de inte förstår meningen, inte har motivation för övningarna, är det tydligt vad som måste vara själva skelettet för att få eleverna att förstå meningen med högtravande kunskapsmål (där vi lärare i allmänhet inte alltid ens själva förstår vad skolverket menar alla gånger). Vi måste plocka ner varje mål så att eleven alltid kan få svar på frågan "varför" när vi gör något i skolan. Om jag inte har ett svar "därför", om jag inte formulerat det, och förtydligat det för mig själv - då har jag väldigt svårt att få med mig framförallt elever som är motivationsberoende.

Om mina elever inte kan förstå meningen med varför vi gör en uppgift eller arbetar med ett område så har jag missat målet med det arbete jag försöker utföra. Om eleven inte förstår att vi samarbetar kring det arbete den ska göra, att jag är på skolan för att hjälpa hen att utveckla sig själv, att ta vidare steg. Om eleven känner sig tvingad att göra saker - eller inte förstår meningen, då behöver jag fundera själv, tillsammans med kollegor och med eleverna på hur vi behöver förändra så "varför" får ett tydligt "därför".

För övrigt menar jag att det finns ett sätt att säga "nej" på. Men många sätt att ge möjligheter eller förslag på hur man kan göra istället. Vi säger alldeles för ofta "nej" när ett barn, en elev inte gör som vi tänkt oss, utan att ge förslag eller andra möjliga lösningar. Att säga "nej" istället för att ge möjligheter att göra på ett alternativt sätt, genom att ge förslag eller lösningar som skulle kunna fungera bättre är inte att hjälpa en elev/ett barn att utvecklas. Det är ungefär som att inte kunna svara "därför" på frågan "varför".

Om vi bara säger "nej" talar vi bara om vad man för fel, utan att ge förslag på hur man kan göra istället. Då är det svårt, för att inte säga omöjligt att göra rätt nästa gång.


Nu är det drygt två veckor sedan vi fick avliva vår fina hund, Molly. Vi börjar vänja oss vid att bara ha en hund och sådan tur att vi har Pocka, Mollys valp som nu är sex år. Pocka som myser med mig i soffan ger glädje och energi när energin ibland tryter. 


Kommentarer

Populära inlägg