En människa - är bara människa

I ett inslag på nyheterna ikväll berättar en kvinna om sin man. Han var rektor på den skola som flickan Yara gick på. Mannen fick kritik efter Yaras död, att han inte gjort tillräckligt mycket, inte anmält misstänkta missförhållanden i flickans hem till socialtjänsten. Mannen blev arbetsbefriad av sin arbetsgivare, kommunen och man nämnde honom i nyheter och annat efter flickans död. Ingen av dem som satt över honom har tagit på sig något. Inte för att Yara aldrig fick hjälp, inte heller att mannen, en månad efter den "offentliga avrättningen" som hans fru kallar det för körde med bilen rakt in i några träd.

Om mannen är den som bär allt ansvar för flickans död eller inte har jag ingen aning om och det är nog inte så många fler än den förra rektorn och några till väl initierade som kan svara på den frågan. Den före detta rektorn kan inte svara eftersom han är så skadad efter bilolyckan.

Det är fruktansvärt att flickan misshandlades till döds, men det är inte det jag vill ta upp här på min blogg ikväll.

Det är sorgligt, men inte ovanligt, att en ensam person får stå vid skampålen. Ofta ser vi det i massmedia, men ibland ser vi det också inom andra område. Att kommunens tjänstemän sett det som ett lätt sätt att inte själva bli utsatta för stupstock, genom att lägga all skuld på mannen är uppenbart. Men vi människor är faktiskt bara människor. Även om vi jobbar inom skolans värld, eller inom kommunen.

Jag är inte troende, men jag tycker att en och annan tanke, ett och annat citat tål att användas från religiösa skrifter, som "den som är utan skuld, kasta första stenen".

Nu hoppas jag att de människor som intervjuades på nyheterna idag, mannens chefer inte blir utsatta av en massa arga människor som vräker ur sig ilska och frustration.

Vi människor är ju faktiskt bara människor. Vi gör fel, fast vi oftast försöker göra rätt.

Den som är utan skuld, kasta första stenen.

Kommentarer

Populära inlägg