Fortsätt till huvudinnehåll

Julklappen ska delas ut

Idag har jag haft ett par kbt-samtal med mammor till barn med diagnoser. Jag tror att alla mår bra av kbt-samtal, för att hitta strategier och lösningar och för att få hjälp att belysa tillvaron från ett annat håll. Jag tror också att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar har ett ännu större behov av att få prata strategier, lösningar och kanske framförallt att få bli lyssnad och trodd på än andra föräldrar.

Jag passade på att plocka med mig några exemplar av "Man dör inte, men man blir en ganska knäckt människa", som jag lovade att jag skulle ge bort som julklapp till någon av er som skrev en kommentar om varför ni skulle vilja att jag skickade boken till er. Ni var sju stycken som skrev och förklarade varför just ni vill ha en bok. Eftersom ni inte blev fler än sju stycken så tänkte jag att ni alla sju ska få var sin bok nu när det snart är jul:)

Jag har förberett böckerna, nu behöver jag bara vinnarnas adresser:)
Ni som får en gratis bok på posten för att läsas av er själva eller för att ges bort till släkt, vänner, skola är följande: Susanne Ekehed, AnnaLena Ehn, Louise Eriksson, Ulrika Borell, Vanessa Muller, Anna Markgren och Jennie Norlin Gabrielsson.

För att jag ska kunna skicka boken till er behöver jag er adress. Mejla den till mig på min jobbmejl; malene.larssen@aduct.com

Så snart jag har fått din adress så lägger jag boken på brevlådan.


Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…