Igår räddade jag en medmänniskas liv

Rubriken kanske låter lite melodramatiskt eller dryg, men det var nog faktiskt så att jag, tillsammans med en medmänniska  förmodligen räddade livet på en annan medmänniska.

Igår råkade jag hamna mitt i en situation som handlade om liv och död. Liv och död, bara det, inget annat.

En människa som jag aldrig träffat förut blev väldigt sjuk och jag var den som var närmast. Ena sekunden stod personen upp. I nästa sekund blev hen väldigt dåligt, trillade till marken. Blev röd i ansiktet, sedan blå. Var inte kontaktbar, slutade andas.

Hjärtat hade slutat slå.

I det läget känner man sig väldigt liten, kan jag meddela. Men. Jag undervisar elever i HLR (hjärt-lungräddning) under idrottslektioner. Detta gjorde att jag, tillsammans med ytterligare en person gjorde det som behövde göras. För jag visste, visade det sig vad som skall göras i en sådan situation. Det satt i ryggmärgen efter att ha repeterat HLR många gånger.

Vi larmade ambulansen, vi behöll lugnet och kontakten med larmsjuksköterskan, vi började hjärtlungräddning direkt och fortsatte med det tills ambulanskillarna kom och tog över.

Jag tänker inte skriva mer om händelsen här, i respekt för personen som blev livshotande sjuk.

Det jag vill be dig som läser detta är att du, din sambo, din granne, din arbetskamrat, alla som har möjlighet och kan rädda liv ska anmäla er till en HLR-kurs. Att veta vad du ska göra när en medmänniska blir livshotande sjuk kan göra skillnad! Liv eller död. En minut, sedan kan det vara för sent fast det egentligen hade gått att rädda människan till livet.

Jag vet från och med igår att det jag lär ut faktiskt kan vara skillnad på liv och död, precis som jag sagt till mina elever, men aldrig egentligen tänkt att jag skulle vara med om. Du kan rädda liv om du vet vad du ska göra.

Personen vars liv hängde på en skör tråd igår - lever idag har jag fått höra och hen kan kommunicera!

Det känns så oerhört, fantastiskt stort för mig att tänka på. Att tänka på att hens familj får behålla sin förälder, sin livskamrat känns fantastiskt och jag kan bara ana hur fantastiskt det måste kännas för familjen som drabbades av sjukdom igår.

Vänta inte. Sök upp och anmäl dig och dina nära till HLR-kurs idag!

Imorgon kan det vara du som behöver ge HLR - eller som behöver få HLR.

Kommentarer

Populära inlägg