Söndagsblues

Det är söndag och här råder lugnet. Jag har lett aerobic på Friskis och Svettis. Dottern har tagit låååång promenad med hundarna. Sonen skall spela innebandymatch och maken försöker kurera sin onda rygg. Sonen har "dataförbud" i två veckor. Allt för att "rensa" hjärnan lite grann efter jullovets dataspelande. Igår hann vi därför rita flera teckningara, visserligen av seriefigurer, men ändå liksom, man får vara glad för det lilla.


Själv ritade jag av Lillagubben och Dottern, men de tyckte själva inte att de blev så lika, framförallt Lillagubben, kanske ska sägas...


Som sagt, söndagens går i bluesens och lugnets tecken. Stressen inför skola och kamratrelationer är långt härifrån just nu... Dottern har fått en bettskena och det verkar vara ett bra hjälpmedel mot att vakna med huvudvärk på morgonen. Huvudorsaken till huvudvärken är så klart viktigt att försöka bli av med - stress, oro, press - men så länge man jobbar med att bli av med det är bettskena, sjukgymnastik, massage och värme bra hjälpmedel - förutom huvudärkstabletterna som också behövs ibland.


Vi fortsätter så smått att "bluesa" vidare här. Imorgon är det måndag. Då tänker jag skriva mer om de exekutiva funktionerna och hur man kan hjälpa barn som har svårt med just dem, att lyckas.

Kommentarer

Micaela sa…
Jag har också haft bettskena, 2 stycken. Den första bet våran dåvarande hund sönder.. haha. Jag tog nämligen alltid ut bettskenan i sömnen och en natt hade den ramlat på ner på golvet. Typiskt. Fick i alla fall en ny. Eftersom jag tog ut dom i sömnen hjälpte dom inte speciellt mycket, ingenting i princip. Tandläkaren tyckte då att jag skulle ha den en stund på kvällen innan jag skulle sova. Hur kul var det tror ni? Nä, blev inte många kvällar. Dels glömde jag bort den, ibland under flera månader. Sen tycker jag inte heller bettskenor är så trevliga, kunde knappt prata med den ju så vem villa ha en sådan på kvällen. Ja.. sen att jag "råkade" glömma den varje gång jag var till tandläkaren är ju också en historia, haha.

Något jag faktiskt fick prova då bettskenan inte gav något resultat var - käkgym! Ja, det finns faktiskt ett sådant här i Umeå på sjukhuset. Trodde det var ett skämt först. Men det var det icket. Hjälpte faktiskt lite! Var där flera gånger och fick göra olika övningar osv. Fick även avlappning med värme och musik. Fast det gjorde mig mest stressad.

Anledningen till varför jag hade bettskena var inte huvudvärk, men för att jag gnisslar tänder och biter ihop hela tiden - mer eller mindre. Haha var tvungen att tänka på om jag gjorde det nu eller inte, bara för att jag skrev så. Såklart satt jag och bet ihop. Under nätterna gnisslar jag tänderna och på dagarna sitter jag ofta med käkarna spända. Stress, oro, ångest. Klart att man blir spänd. Att bryta trenden är inte enkelt speciellt när man inte tänker på att man biter ihop.

Har samma problem nu som förut med tandpressandet och tandgnisslingen, men borde besöka käkgymmet för det hjälpte lite. Hoppas bettskenan fungerar för din dotter! Håller tummarna :)
Kan ju tillägga att jag har ont i käkmusklerna och därför fick jag bettskena. Kul varje gång man är hos tandläkaren och man måste gapa mer än 3 sekunder.

Populära inlägg