Normalt att må dåligt

Att må psykiskt dåligt är ganska, för att inte säga väldigt normalt för mammor. Jag tror inte att jag har en enda väninna (nu undrar ni säkert hur många mammor jag räknar till mina väninnor och jag drar till med ungefär 20 kvinnor) mer eller mindre nära mig som på ett eller annat sätt, vid ett eller flera tillfällen mått psykiskt dåligt. Det psykiskt utmattande har gett utslag i allt ifrån utslag på hela kroppen till akut kris som kräver medicin och inläggning. 
Varför det är så tänker jag inte diskutera speciellt mycket här idag, det skulle kräva ett väldigt långt och invecklat tankearbete av mig, därför får det vänta ett tag, men varför pratar ingen om detta som faktiskt är så himla "normalt" för oss mammor, det undrar jag. 
Vi mammor jobbar ofta heltid samtidigt som vi tar hand om hem, barn, man, kontakter med föräldrar, sväföräldrar o s v, o s v. Det är klart att man krisar ihop ibland, det är egentligen konstigt att vi inte krisar ihop oftare än vad vi gör, nu när jag tänker på det!
Kan vi försöka bli bättre på att prata om det? Avdramatisera det lite, lyfta på locket och berätta om senaste krisen typ i samma andetag som vi berättar om minstingens framsteg med pottan, tonåringens bravader på idrottsarenan eller makens karrirärslyft på jobbet - det är ju en del av livet och ALLA har någon gång mått dåligt.

Inför jul är det lätt att hamna i stress - det är också normalt och helt okej, så länge du och jag vet att det är så livet är, det går upp och det går ner, står aldrig still. 

ALLA mår dåligt ibland, alla har det jobbigt ibland, ingen är lycklig alltid!
Alltså så här är det, det är omöjligt att gå igenom livet utan att hamna i kris några gånger. Att berätta om kriserna skulle göra det mindre tabubelagt att må dåligt och kanske, kanske skulle fler börja fundera på varför det är så vanligt och vad man skulle kunna göra för att några skulle slippa må så dåligt - i alla fall så många gånger.
Tills dess:
Alla väninnor - kända som okända - kämpa på, kräv mindre ansvar, lämna över till andra, som partnern (om du har någon i din närhet), eller till någon annan som står dig nära, men du, om, jag menar NÄR du krisar ihop - ta det lugnt, tänk på dig själv och kom ihåg - det är helt normalt! Livet går upp och ner och upp igen. Julen kommer och går och kommer igen. 

Kommentarer

Populära inlägg