Positivt tänkande

Igår hörde jag av fyra mammor via telefon och mejl. Alla fyra hade jobbiga upplevelser/kamper i livet just nu och så har det varit för alla fyra mammor under lång tid. Det är svårt att inte trilla ner i ett svart hål när mycket kring ens barn är svårt. Det är lätt att trilla ner i det mörka, när ens barn kämpar i mörker.

Min dotter ligger i sängen. Hon har ont. Hon klarar inte att gå till skolan just nu. Jag är hemma. Väntar. Kanske vänder det om ett tag. Kanske får jag köra henne i bilen, till skolan, om ett tag. Kanske kan hon cykla. Kanske är hon hemma hela dagen.

Det är lätt att trilla ner i hålen som följer vägen, som suger in, som suger ur all kraft, som gör att man bara ser mörker.

Därför tänker jag att idag skall vi försöka ge varandra och oss själva en klapp på ryggen och en ljus livboj att hänga vid ett tag. Vi vänder tankarna, jag gjorde det på morgonpromenaden med vår ena hund och vår utflyttade ena valp, som vi passar den här veckan.

Dagens uppgift, att försöka vända mörker till ljus gör vi genom att;
1.Tänka på en plats, en stund, en tid då du var lycklig? (Vi har alla många sådana, vi måste bara plocka fram dem ur garderoben).
2. En sak som du är grym på!

Jag börjar.
1. En morgon för flera år sedan. Solen höll på att gå upp. Jag vaknade i båten. Gick upp på ön, i den naturhamn vi legat i för natten, för att kissa. Solen värmde redan, vinden var stilla. Det var jag, havet och björnbärsbuskarna som jag upptäckte just då. Jag plockade så mina bägge händer var "knôkfulla". Gick tillbaka till båten, solen värmde ryggen. Klättrade in i båten. Väckte min dotter (det var innan Lillagubben var född), med björnbärsfrukost. Hon låg i förpiken och smaskade på björnbär. Jag och maken drack kaffe. Det var en morgon jag aldrig kommer att glömma.

2 Jag är duktig på att få andra människor att må bra, att lyssna på dem och bekräfta dem.

Nu är det din tur. Hjälp mig att fylla de mörka hålen på vägen, med ljus och värme?
Ett minne där du var lycklig, något du är bra på?

Kommentarer

Yris sa…
Varför är det svårare att skriva/säga ngt positivt än ngt negativt som sig själv?

Jag väljer att citera min son, vi tre lägger oss ju alltid i min dubbelsäng o säger 3 bra saker om varandra. Ngt vi gjort i ngr år nu o som jag o barnen upplever ett bra avslut på dagen.

"Mamma är bra på att ge råd i kärlek o prata om det"

Han har just skaffat sin första flickvän sedan bara ngr dagar o är så kär i henne!

Det är jag bra på, att ge råd i kärlek o prata om den.

Men jag tycker om jag själv får skryta lite?! Att jag är oerhört bra på att verkligen se o höra mina barn! De vet att de alltid kan komma till mig, no matter what!

*cybertymme o kram*
Anonym sa…
Mitt As-barn klarade av att springa minimaran och trängas bland alla människor. Det tog på krafterna, och fick kraft när hen upptäckte hur fort hen hadde sprungit.
vÅsa sa…
1.Tänka på en plats, en stund, en tid då du var lycklig? (Vi har alla många sådana, vi måste bara plocka fram dem ur garderoben).
När min son som ADD ringer och säger att han fått MVG i musik....GRYMT skönt och GRYMT stolt!


2. En sak som du är grym på
Hjälpa andra och få saker att hända!
Tack för positiva ord och kramen, Yris! Det är svårt att säga något positivt om sig själv och det är svårt att hålla det positiva inom sig när saker är jobbiga, men man mår ju bättre när man lyckas så det är verkligen värt att jobba på det.

Tack Anonym och Åsa för att ni sprider lite ljus här på bloggen, det behövs mer sådana kommentarer!!

Populära inlägg