Fortsätt till huvudinnehåll

Adhd-medicin

Funderar över en liten sak så här på tisdag förmiddag. Många barn i Sverige har ju tyvärr fått Narkolepsi (även kallad "sömnsjukan") efter influensan/vaccinet förra året. Den sjukdomen är inte kontroversiell på samma sätt som npf-diagnoser är. Människor tror att en person som har fått diagnosen "Narkolepsi" av sin läkare - verkligen har det. Medicineringen för den sjukdomen är i stort sett det samma som för människor med adhd. Adhd är ju tyvärr fortfarande misstänkt av somliga människor som "en diagnos som inte finns, som bara sätts av läkare som vill tjäna pengar, som föräldrar tar till när de inte kan/orkar uppfostra sina barn" etc, etc.

Eftersom den medicinska behandlingen, som sagt, är ungefär den samma för människor som har adhd och för människor som har Narkolepsi så är då frågan:

Kommer det bli mer accepterat att ge människor medicin som innehåller små doser narkotikaklassade preparat? Den som lever får väl antagligen svar på det i sinom tid.

Förresten jag har fått ett problem. Sedan jag var 15 år har jag haft en dröm om att få bära glasögon. Jag har tyckt att man ser lite mer intellektuell ut och det är ju bra:) Nu, de senaste dagarna har bokstäverna börjat "hoppa" lite på skärmen. Därför provade jag makens glasögon och såg plötsligt "helrena" bokstäver. Problemet då. Jag tycker inte längre att glasögon är så roliga att ha på sig och jag tycker inte längre att jag behöver se så himla intellektuell ut...

Nej, den intellektuella looken känns jobbig, kanske linser?


17 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…