lördag 3 september 2011

så olika

"jag kommer från en familj i undre medelklassen, mamma jobbade dygnet runt, men fick inget över i plånboken. Man ska belöna de som jobbar hårt. Man måste utgå ifrån var man själv är i livet".

Jag läser om Laila Bagge i tidningen idag, det är hon som äger citatet. Jag tänker att man kan se välidgt olika på saker i livet. Händelsen är densamma, den är likadan, men upplevelsen eller tankarna kring den kan se så olika ut. Erfarenheterna är olika också. Det är intressant det där att man ser så olika på samma händelse eller sak.

Jag tror att så gott som alla människor gör sitt bästa, det varje människa anser vara bäst, efter sin förmåga. Jag tror att många av människorna som gör sitt bästa blir missförstådda, andra dömer dem eftersom de inte når upp till kraven vi sätter på en "hårt arbetande människa". Jag tror att vi har olika förutsättningar och att vi bör bli sedda och accepterade så. Jag tror att Laila Bagges mamma jobbade jättehårt och jag tror att hennes mamma hade förutsättningar för det, förmåga till det. Jag tror inte att alla människor har förmågan, som Laila Bagges mamma, att jobba på det sättet som hon jobbade. De människorna är, enligt mitt sätt att se på det, lika mycket värda att få ett liv som fungerar, precis som alla människor är...

Nu skall jag spela tennis med min man

Trevlig lördag på er!

Inga kommentarer:

Kan man få ångra sig?

- Du är inte en bra lärare för att du är en snäll lärare.   - Det är inte nyttigt för barn att curlas av sina föräldrar, det är inte heller ...