Hur gör man?

Jag fick en kommentar, en fråga på bloggen häromdagen. Jag får ofta liknande frågor så jag tänkte att jag skulle passa på att ta upp den här och fråga er läsare, om råd. Hur tänker ni, har ni några tips till mamman. Frågan, kommentaren, lyder så här;

"Läser din blogg varje dag. Får ork o inspiration att orka vidare! Vi har en son som är på god väg att bli hemmasittare. Hur gör man för att få till strategier för vardagen ex att gå upp på morgonen, eller att få sonen trött så han somnar på kvällen, han kan vara uppe ett dygn utan problem. Och framför allt hur får vi sonen motiverad, just nu vill han inte gå med på några alternativ alls. Han är 17 har ADD."

Att ge ett svar på den frågan är inte lätt eftersom varje barns, varje människas behov är unika. Varje människas upplevelser och resurser är också unika. Kanske kan man titta på det lite brett och fundera på hur man kan hjälpa den här killen, vars mamma skriver.

Jag återkommer med mina tankar, men vill gärna höra era, om frågan, som ju berör väldigt många inom npf-området och deras familjer.

Nu skall jag ta en promenad med hundarna och njuta av solen som skiner på oss i Göteborg.

Kommentarer

Mia-Marie sa…
Har en snart 15 årig dotter som varit "hemmasittare" hela 7an och har nu läst igen det som går och får ett extra år på sig i skolan så hon börjar 8an till hösten...

Det har varit en lång resa med minst 45% frånvaro sedan årskurs 4 utvecklande av socialfobi och massor av ångest (AS/ADD)

Hemma backade jag helt, inga krav alls endast dagliga rutinerna - morgon, dag och kväll - struktur i vardagen genom att hålla fast vid dom rutiner vi alltid haft...

Tex. kliva upp (klockan) äta frukost, morgon toalett, klä sig osv. min dotter har alltså blivit utbränd 2 gånger efter varann då skolan ej kunnat anpassat miljön, kraven osv. efter hennes behov.

Sen flyttade vi - lämnade länet, fick en skola där man ser varje elev, en klass som är en liten grupp, dottern fick eget rum, egen mentor och första målet var att hon ens skulle komma dit och helst varje dag - så mentorn tog fasta på sånt dottern är intresserad av tex. MUSIK som tur är så spelar mentorn i band =) så dom har lyssnat på musik, pratat om olika band, vars dom lever och bor m.m. vävt ihop flera olika ämnen utan att ha ämnen utan först och främst skulle ju dottern endast komma dit, sen utökade vi och la till nån timme och hon skulle stanna över lunchen - köket har gjort specialkost och dottern fick två alternativ, äta i sitt rum eller i lilla köket med dom andra 5 eleverna plus 3 vuxna...hon ville prova äta med dom andra =)

Sen har det ökats på eftersom och nu går hon varje dag 4 tim/dag och hon har dom ämnen som funkar för henne och har även nu själv efterfrågat att få prova nån lektion i den vanliga klassen =) vilket hon nu gjort efter att först kollat skolkatalogen hur klasserna såg ut, valt ut en klass hon fick göra studiebesök i och sen har hon provat 2 veckor nu att närvara med sin mentor på nån lektion och det har fungerat, fast hennes energi går åt - snabbt, så vi får bromsa henne, hon har även träffat 3 st som hon blivit "vän" med och nu är det lov = vila och återhämtninga av energi...Musik är det som driver min dotter jag rekommenderar att ni hittar vad som är viktigt och driver era barn - intressen, vad som ger energi mer än tar den...

Att få alla ombord på samma tåg är viktigt att få alla att förstå vad det innebär att ha kravlöst och utan stress, struktur och rutiner...

Vi kikade även på skola med distans läsning och jag skulle även kolla upp möjligheten för mera praktiskt skola än att bara läsa böcker - dottern är mycket för fotografering, måla, rita osv.

Hitta nått som man kan nyttja i skolan för att väcka intresset!!!

Populära inlägg