Ibland gör vi saker utan att det har något syfte...
Jag tänker på det att vi vuxna så ofta har regler och lagar som vi tror att vi måste följa och som vi därför är helt säkra på att barnen absolut måste göra och följa.
Och vi vuxna har tankar om hur det skall vara, måste vara - sedan när det inte blir det blir vi irriterade och vill att barnet skall göra som vi vill - så vi slipper må dåligt...
Egentligen kan du ta bort väldigt mycket stress från dig och från ditt barn/din elev om du funderar på varför du/ditt barn/din elev gör en viss sak. Vad syftet är, liksom.
Om syftet är att saken skall göras, bara för att, och ingen annan anledning är att det skall göras...
Då kan du stryka just den saken från "viktiga listan" och gå vidare.
Om vi tänkte så lite oftare skulle det bli färre konflikter, det är jag övertygad om.
När vi kommer till saker som skall göras för att det måste göras, typ skalas potatis till middagen eller skriva engelska glosor för att det är bra att lära sig engelska glosor så man kan prata med andra människor som inte pratar svenska - då blir det knivigare när barnet/eleven inte gör som vi säger.
Då, när det inte blir som du har tänkt dig - är det INTE dags att diskutera och starta bråk i onödan. Fundera på vad som inte fungerar och ta upp det vid ett annat tillfälle.
Det finns väldigt få saker, som Ross Greene så bra beskriver i sin "Explosiva barn", som är så viktiga att man måste bråka om dem i stunden. Lägg dem hellre i lådan som skall diskuteras och förändras när situationen inte är akut. Då kan man komma fram till en bra lösning när man sitter där och skall skala potatis utan hjälp - nästa gång.
Nu skall jag fortsätta att kurera min migrän så hörs vi snart igen!
Och vi vuxna har tankar om hur det skall vara, måste vara - sedan när det inte blir det blir vi irriterade och vill att barnet skall göra som vi vill - så vi slipper må dåligt...
Egentligen kan du ta bort väldigt mycket stress från dig och från ditt barn/din elev om du funderar på varför du/ditt barn/din elev gör en viss sak. Vad syftet är, liksom.
Om syftet är att saken skall göras, bara för att, och ingen annan anledning är att det skall göras...
Då kan du stryka just den saken från "viktiga listan" och gå vidare.
Om vi tänkte så lite oftare skulle det bli färre konflikter, det är jag övertygad om.
När vi kommer till saker som skall göras för att det måste göras, typ skalas potatis till middagen eller skriva engelska glosor för att det är bra att lära sig engelska glosor så man kan prata med andra människor som inte pratar svenska - då blir det knivigare när barnet/eleven inte gör som vi säger.
Då, när det inte blir som du har tänkt dig - är det INTE dags att diskutera och starta bråk i onödan. Fundera på vad som inte fungerar och ta upp det vid ett annat tillfälle.
Det finns väldigt få saker, som Ross Greene så bra beskriver i sin "Explosiva barn", som är så viktiga att man måste bråka om dem i stunden. Lägg dem hellre i lådan som skall diskuteras och förändras när situationen inte är akut. Då kan man komma fram till en bra lösning när man sitter där och skall skala potatis utan hjälp - nästa gång.
Nu skall jag fortsätta att kurera min migrän så hörs vi snart igen!
Kommentarer
Jag är ute och handleder personalgrupper ibland och just det där pratar jag också om.
För många år sen praktiserade jag på en förskola som också tänkte så fast det var långt före Ross Greens tid, men de hade inte alls många regler och det funkade jättebra.
Kramar!
Barnet visar med tydlighet att engelska och engelskaglosor är något väldigt besvärligt för barnet. Jag skulle prata med barnets lärare och fråga hur de uppfattar det du upplever med ditt barn. Tala om för barnet att du märker att engelska är jobbigt för barnet och att du vill hjälpa barnet. Kanske kan du få ditt barn att berätta om vad det är som känns svårt. Föreslå att ni kan träna på en glosa per vecka eller be barnet fundera på hur mycket hen skulle klara av att träna på. Vill du fundera mer på det du skriver så får du gärna höra av dig på min mejl och beskriva mer hur situationen ser ut kring barnet. Lycka till.
Malene