måndag 4 mars 2013

Fokusera på rätt sak

Vi människor har en tendens att se det som inte fungerar tydligare än det som faktiskt fungerar. Ofta, alldeles för ofta drabbas barn med extra svårigheter av detta. Det finns elever på den skolan jag jobbar på som inte gått i skolan på över ett år innan de började hos oss. Trots allt som fortfarande är rörigt och fel på skolan (på grund av att den person som startade skolan inte tog allvarligt på sitt uppdrag...) ser jag mirakel runt mig. Jag ser elever som trivs, som börjar prata, som har mycket mindre utåtagerande beteende, som kommer till skolan med ett leende, som KOMMER till skolan, varje dag.


Det är lättare att känna sig "lyckad" och "duglig" när förmågorna får chans att mäta sig med förväntningarna. När vi börjar förvänta oss så mycket mer än vad som finns i förmåga i en specifik situation så kan allt stjälpas åt sidan - återigen och när det hänt tillräckligt många gånger, då ger man upp. 

När det händer fantastiska saker med en elev, när det börjar rulla på åt rätt håll, då gäller det att hålla huvudet kallt. Att man stannar upp och njuter av det som faktiskt fungerar, att eleven får njuta av det som faktiskt fungerar. Men vad händer ofta då, istället? Man börjar ställa extra krav nu när det går så bra... och när man gör det - så kommer reaktionen och så blir det fel. Sedan fokuserar man på det som inte fungerar - och i värsta fall är man i den där nedåtgående spiralen igen. Och då kan det vara ännu svårare att vända spiralen uppåt igen.

Fokusera på det som fungerar och strunta i allt annat. Fungerar det en minut en dag mot ingenting alls dagen innan - då är det bra! Det är enda sättet att vända en spiral. Att fokusera på det som fungerar och fortsätta i lagom takt vidare och vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Precis det där brukar jag prata om också. Man kan göra en omvänd dokumentation, dvs i vanliga fall skriver man upp problem och vad som hände innan och varför man tror att det blev så där, och så tittar man på det för att hitta ett mönster.
Men jag brukar säga till personalgrupper att de ska göra tvärtom också. Man skriver upp vad som fungerar och tittar på varför och sen fyller man dagarna med det som fungerar. En gruppbostad jag handledde fick det rådet och när jag kom dit ca två veckor senare så hade de en hel radda med aktivieter som funkade och gjorde killen ifråga glad. Så kul!

malene larssen sa...

Vad bra, Marielle! Det är så lätt att stirra sig blind på det som inte fungerar, men när man väl hittar de andra bitarna så blir det så mycket bättre - man blir förvånad, eller hur!?

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...