Fortsätt till huvudinnehåll

Att vara mot andra...


... som du själv vill att de skall vara mot dig. Att möta andra som du själv vill bli bemött.

Under många år var det mina ledord i livet. Ett av guds budord, lite modifierat av mig själv. Inte kan det bli fel om jag gör mot andra som jag vill att de skall göra mot mig? Eller?

Fast mina behov ser ju inte likadana ut som mina barns behov, eller som mina elevers eller som mina medmänniskor. Mina behov är mina. Andras behov ser annorlunda ut. Mina förmågor och mina svårigheter, min kultur och mina principer ser annorlunda ut än vad dina ser ut.

Några gillar att vara med djur...
andra måste ha många kompisar nära sig...

Några vill vara fria som vinden...
åter andra behöver klä ut sig för att må bra. Våra behov, våra förmågor och våra svårigheter ser olika ut. 
Du kan göra mot andra som de vill att du ska göra mot dem. Du kan möta dina elever på det sätt som de mår bäst av att bli bemötta. För deras behov och deras förmågor ser inte likadana ut som dina.

Hur vet du hur dina barns behov eller dina elevers behov ser ut? Det vet du inte, men du kan försöka ta reda på dem med öppna sinnen - genom att vara intresserad och frågvis - inte nyfiken - men intresserad.

Dina behov och dina förmågor, dina tillkortakommanden och dina svaga punkter ser annorlunda ut än mina. Därför måste vi möta varandra, inte med hur vi själva vill bli bemötta, men hur vi tror att den andra vill bli bemött.

Med intresse och med ett öppet sinne. Det går lättare då.

Sedan måste man möta sig själv, som man själv vill bli bemött - men det är en helt annan historia...
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …