Att finnas där

Vi har haft after work här idag, så lördag det är. Efter det såg jag en stund på "Stjärnorna på slottet" med Maria Lundquist innan jag la mig i yngste sonens säng för att hjälpa honom att somna. Nu sover han med lugna och trygga andetag en decimeter från mig. Jag kan göra vad som helst för det barnet, jag kan gå genom eld för honom! Jag tänker på Maria Lundquist pappa som försvarade henne när hon var mobbad. Som stått vid hennes sida sedan hon var liten.

Alla barn borde få ha en mamma eller pappa som stod vid deras sida. Som gör allt för dem. Som stöttar dem i med- och motvind.

Alla barn behöver känna att de duger, att de betyder något, eller mycket - för någon. Det behöver inte vara storslagna saker som visar att man betyder något, det räcker att man är där, att man är med, att man ställer upp, att man är intresserad. Det räcker så. Det behöver inte vara mer.

Andetag. Lugna, trygga andetag.

När barnet saknar det trygga, anknytningen till sin "skötare" sin mamma eller pappa då är det svårt att lyckas. Utan den första tryggheten, är det svårt att gå vidare för ett barn. Något saknas, ingen bryr sig, jag är värdelös. Det går att reparera, fast det är svårt. Det gäller att vara där, att ställa upp, att bry sig, att vara intresserad, att finnas. Det räcker så. Det behöver inte vara mer.

Andetag. Lugna, trygga, andetag och en puss på mjuk rygg.

Kommentarer

Populära inlägg