Fortsätt till huvudinnehåll

Kleerup berättar om adhd och tourette

Fler och fler blir de kändisar som "kommer ut ur garderoben" och berättar om sina neuropyskiatriska funktionsdiagnoser. En av dem är Kleerup som ju är känd som en människa med mycket genialitet när det gäller musik, men mycket slirande i väggrenen när det gäller livet i övrigt. Det sammanbindande för alla som lyckats med något i livet, samtidigt som de haft ett svårt privatliv är: de har hittat en sak, en del, en ingrediens i livet som de varit väldigt bra på. Det har fått dem alla att överleva. Just det där att ha hittat något som de har kunnat fokusera på när alla andra har tyckt att de varit jobbiga och besvärliga, det har räddat dem.

Jag tänker att om vi som är vuxna nu kan använda oss av den kunskapen som kändisar med npf sprider. Om vi i mötet med dagens barn, kan hjälpa alla barn/elever att hitta sin sak som de kan vara stolta över (det behöver inte vara något megafantastiskt utan kan lika gärna vara något helt vardagligt som frimärkssamling eller fiske eller mangamålade etc) och om vi kan sluta stirra oss blinda på att alla ska vara som alla andra, inte för långa, inte för korta, inte för breda eller för smala, inte prata för mycket, inte heller för lite...  Då kan vi, med den kunskap vi har idag om npf-diagnoser rädda många fler barn från att bli utslagna i skolan.


Här berättar Kleerup om hur han ser på sina diagnoser och vad han tänker om att få diagnos och livet i övrigt. Se hela, det är väl värt att se och lyssna på Kleerup och hans läkare.
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …