Fortsätt till huvudinnehåll

Lite positivt, tack!

Radioprogrammet "Kaliber" rapporterar att färdjänst vid mer än 1300 tillfällen kört funktionsnedsatta, gamla som unga, till fel adress under ett år - och människor förfasar sig (vilket man ju kan ha rätt i att göra förstås).

Men.

Då tar taxiförarna och kallar till stormöte där de berättar att de, när de kör färdtjänst, får så lite betalt att de måste arbeta över för att klara sig.

Och jag tänker.

Att det är sällan man läser positiva saker om människor, om händelser och om livet i stort. Så sällan är det att man ibland ordnar kampanjer för att belysa bra, positiva och trevliga nyheter, så som "hjältegalan" på tv eller "tusen goda gärningar" som man hade som kampanj på Göteborgs Posten härom månaden. 

Jag tror att vi människor måste försöka fokusera lite mer på bra saker som våra medmänniskor gör, som vi själva gör och belysa dem. 

Och ha lite fördragsamhet när det blir fel och tokig för snart orkar nog varken öron, ögon eller hjärna ta in fler negativa nyheter.

Kom igen. Skriv positivt, tänkt positivt, ge dig själv ett leende i spegeln innan du går och lägger dig ikväll. Hjärnan fungerar nämligen så att negativ information skapar negativa cirklar i hjärnan - fort och mycket, men positiv information tas inte lika snabbt upp och kör inte igång positiva cirklar lika snabbt och lätt, tyvärr.

Hrmm, var det inte jag som skrev att vi skulle försöka hitta glada och positiva nyheter, alldeles nyss...?
En kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…