"Barn får diagnos för pengarnas skull" varnar forskare
Aftonbladet håller på att granska vården och i synnerhet vården för människor med psykisk ohälsa - neuropsykiatriska funktionsnedsättning. Här finns en länk till en nyhet som Aftonbladet länkar till; nyhetsinslag på tv4. En pedagogik forskare är orolig för att skolorna "ger" barn diagnoser för att få mer resurser till skolorna.
Den pedagogikforskaren som intervjuas i inslaget måste vara väldigt ovetande om hur det ser ut/bör se ut (för det kanske inte är så i alla utredningar, vad vet jag, det finns säkert skräckexempel) när ett barn blir utredd för eventuella npf-svårigheter. Det är inte skolan som gör utredningen, som sätter diagnosen. Skolan kan fundera, skicka vidare till skolläkaren som kan remittera ett barn till BUP eller liknande utredningsenhet. Sedan utreds barnet av experter som ger barnet en diagnos om barnet uppfyller diagnoskriterierna.
Fler barn i Stockholmsområdet hade fått diagnos efter att skolorna måste söka bidrag för varje elev med särskilt behov. Forskaren satte det i samband med att fler elever fått diagnos. Det kanske är så och det kanske är bra. Skolorna kanske blir mer uppmärksammade på elever som befinner sig i svårigheter, som behöver extra stöd, som borde få en diagnos för att få tillgång till kunskap, förståelse, hjälp och stöd.
Diagnosen i sig är inte viktig, men stödet och förståelsen som diagnosen för med sig är desto viktigare. Att skolvärlden fortfarande ibland har svårt att förstå det, tycker jag är tragiskt.
Den pedagogikforskaren som intervjuas i inslaget måste vara väldigt ovetande om hur det ser ut/bör se ut (för det kanske inte är så i alla utredningar, vad vet jag, det finns säkert skräckexempel) när ett barn blir utredd för eventuella npf-svårigheter. Det är inte skolan som gör utredningen, som sätter diagnosen. Skolan kan fundera, skicka vidare till skolläkaren som kan remittera ett barn till BUP eller liknande utredningsenhet. Sedan utreds barnet av experter som ger barnet en diagnos om barnet uppfyller diagnoskriterierna.
Fler barn i Stockholmsområdet hade fått diagnos efter att skolorna måste söka bidrag för varje elev med särskilt behov. Forskaren satte det i samband med att fler elever fått diagnos. Det kanske är så och det kanske är bra. Skolorna kanske blir mer uppmärksammade på elever som befinner sig i svårigheter, som behöver extra stöd, som borde få en diagnos för att få tillgång till kunskap, förståelse, hjälp och stöd.
Diagnosen i sig är inte viktig, men stödet och förståelsen som diagnosen för med sig är desto viktigare. Att skolvärlden fortfarande ibland har svårt att förstå det, tycker jag är tragiskt.
Kommentarer
Tack för att du kämpar så hårt för att föra min och andras talan!
Kram
Kram